Twee worsten, twee tompoezen of een tompoes en een rookworst. De HEMA haakt met een speciaal –dubbelzinnig– T-shirt in op de homomanifestatie EuroPride in Amsterdam. „Smakeloos.”
De EuroPride is in volle gang. Amsterdam staat tot en met zondag 7 augustus in het teken van de manifestatie van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders, met op 6 augustus de jaarlijkse Canal Parade. De EuroPride wordt jaarlijks gehouden in een Europese hoofdstad.
De HEMA speelt in op dit evenement met een speciaal T-shirt. Verkrijgbaar in drie varianten en vier filialen. HEMA zet zijn „helden” –de rookworst en de tompoes– in „om de liefde te vieren”, waarbij het geslacht van man en vrouw op de shirts wordt geïllustreerd door worst en tompoes.
De T-shirts zijn beschikbaar in drie versies: tompoes ♥ tompoes, rookworst ♥ rookworst en rookworst ♥ tompoes. „Van ieder verkocht shirt gaat de volledige winst naar het COC”, reageert perswoordvoerder Marein Warmerdam.
Waarom deze actie?
„HEMA is er voor iedereen, ongeacht geloofsovertuiging, politieke en seksuele voorkeur of anderszins. Door het verkopen van dit shirt steunt HEMA de COC Gay-Straight Alliances, groepen leerlingen en docenten die willen dat hun school veilig is voor iedereen. Een goed doel dat zich hard maakt voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders.”
Het rookworstshirt is alleen in Amsterdam te koop.
„We hebben gekozen voor filialen die zich dicht langs de route van de EuroPride bevinden. Wij adviseren mensen uit de rest van Nederland een dagje Amsterdam te doen.”
Oplage?
„Een beperkte hoeveelheid, 6000 exemplaren, 10 euro per stuk.”
Tijdens grachtenparades treden deelnemers vaak half bloot op, in korte, strakke latexpakjes. Wil de HEMA zich daar mee afficheren?
„Wij afficheren ons alleen met het COC, niet met dergelijke uitingen. De actie is bedoeld als steun voor homo’s, voor hetero’s, voor lesbiennes, voor bi’s en voor in dubio’s, mensen die hun seksuele voorkeur nog niet precies weten.”
Zo’n CanalPride manifesteert zich wel in strak verpakte, half ontblote lijven.
„Ik verwijs naar het statement van HEMA. Daar staat alles in. Is het een idee dat ik u doorverbind met een andere perswoordvoerder? Ik ben niet van deze actie.”
(stilte)
„Dag, met Paulien Marres. Het idee om met een speciale campagne in te haken op dit evenement is ontstaan in een van onze filialen. Niet alleen voor homo’s, lesbiennes, maar voor iedereen. De EuroPride staat voor verdraagzaamheid richting iedereen. We hebben daarom drie soorten T-shirts. Met rookworsten en met tompoezen.”
Kunt u zich voorstellen dat mensen dit ranzig vinden?
„Natuurlijk, ik heb zulke reacties ook gezien op sociale media. Persoonlijk vind ik dit niet ranzig of plastisch. Wij spelen wel vaker met een leuke grap of een leuke inhaker in op een gebeurtenis.”
De HEMA benadrukt er „voor iedereen” te zijn. Blijkbaar niet voor mensen die dit aanstootgevend vinden.
„Ik kan niet voorkomen dat mensen dit aanstootgevend vinden.”
Nou, toch wel. Door zo’n dubbelzinnige actie niet te organiseren.
„Wij hebben rond Koningsdag een T-shirt gemaakt met een grote kroon erop. Mensen die niet van het koningshuis houden, vinden dat niets. Dat weerhoudt ons er niet van toch zo’n T-shirt uit te brengen. Op de T-shirts met de worsten en tompoezen maken we gebruik van de HEMA-helden, onze iconen. Het is een leuk grapje, we willen niet de plank misslaan. Wie zou hier aanstoot aan nemen?”
De fatsoenlijke Nederlander...?!
„Dat durf ik niet zo te zeggen. Pakweg 90 procent van de reacties is erg positief. Wij zijn een van de grotere bedrijven die achter dit leuke evenement staan.”
Volgende keer weer?
„Weet ik nog niet. Het moet niet flauw worden.”