Een V&D-cadeaukaart in uw kerstpakket? Pech gehad!
AMSTERDAM. Mensen die nog cadeaukaarten van V&D bezitten, hebben pech. Ze worden niet meer geaccepteerd aan de kassa.
Dat V&D giftcards, boekenbonnen en andere cadeaukaarten niet meer kan innemen, is volgens een woordvoerder een wettelijke verplichting die bij uitstel van betaling hoort.
De zegsman adviseert mensen, die de bonnen ook de afgelopen dagen nog veelvuldig kregen in kerstpakketten, wel om nog niets weg te gooien of door te knippen. Het woensdag verleende uitstel van betaling hoeft namelijk niet het einde te betekenen van de 62 V&D-warenhuizen en de bijbehorende restaurants van La Place, zegt een woordvoerder van het bedrijf. „Het kan ook het begin zijn van een nieuw begin.” De winkels blijven voorlopig ook open, de webshop wordt wel gesloten.
De in 1887 opgerichte warenhuisketen hoopt namelijk nog met een zo groot mogelijk deel van het bedrijf verder te kunnen.
Hij wijst op de gang van zaken bij installateur Imtech, dat onlangs op de fles ging. Van dat bedrijf hebben veel gezonde onderdelen een doorstart kunnen maken. Ook V&D telt veel winkels waarin wel goede omzetten worden gerealiseerd.
De Rotterdamse hoogleraar en retailspecialist Cor Molenaar noemt een faillissement zelfs het enige alternatief voor het bedrijf. „Ze kunnen dan met een schone lei beginnen. Een derde van de filialen is wél levensvatbaar.”
Hoewel V&D, maar ook DA en de schoenenwinkels van Macintosh, zich scharen in een snelgroeiende rij kleding- en schoenenverkopers met grote financiële problemen –als Miss Etam, Mexx, Schoenenreus en Thom Broekman– is het volgens Molenaar „te makkelijk om internet de schuld te geven.”
Hij rekent voor dat een stijging van de onlineaankopen tot 35 procent, nog altijd betekent dat 65 procent van de producten in winkels wordt verkocht. „Dan moet je er als winkelier wel voor zorgen dat consumenten bij jou naar binnen stappen.” Ook ABN AMRO stelde onlangs in een rapport dat de opkomst van internet en de crisis het fysieke winkellandschap geen goed hebben gedaan, maar dat de consument zeker in de winkel blijft komen.
Wel erkent Molenaar dat het aankoopgedrag de afgelopen jaren is veranderd. „Het vrij besteedbare bedrag van consumenten ligt nog altijd even hoog als een paar jaar geleden, alleen hebben we meer keuze om het uit te geven, aan smartphones, tablets en andere gadgets. Dan is het logisch dat consumenten voor noodzakelijke aankopen kiezen voor prijsvechters als Primark, Action en Lidl.”