Prinses Margarita als ontwerpster online
Een primeur voor prinses Margarita. Nadat ze –als eerste lid van de koninklijke familie– vorig jaar een juwelenlijn lanceerde, gaf ze hier twee weken geleden een vervolg aan. Haar eigen website ging online.
Ze is creatief en ondernemend. Eigenschappen die prinses Margarita de Bourbon de Parme optimaal inzet voor haar uit de hand gelopen hobby. De prinses timmert al enige tijd aan de weg als ontwerpster.
Ondanks dat het de gemiddelde Oranjenazaat niet aan een paar mooie sieraden ontbreekt en ze al generaties lang worden doorgegeven, begon Margarita haar eigen juwelenlijn. Vorig jaar juni presenteerde de oudste dochter van prinses Irene de door haar ontworpen serie Leaves; een verzamelnaam voor zeven sieraden.
Margarita heeft naar eigen zeggen meer gedaan dan alleen haar gezicht aan de lijn verbinden; het ontwerp van de juwelen is van haar hand. Inspiratie voor de sieraden haalde de prinses uit de natuur; voornamelijk op koninklijk landgoed De Horsten in Wassenaar, haar woonplaats, en de locatie van haar studio. „Ik loop veel door het bos en heb me laten inspireren door de natuur. Op basis van mijn foto’s heb ik de sieraden ontworpen.”
De prinses fotografeert onder meer graag boombladeren. Ze vertaalde een beukenblad grafisch naar een in roségoud uitgevoerde armband, collier, oorhangers, ring, hanger en haarspeld. De juwelen zijn ingelegd met diamanten die op een verantwoorde manier zijn gewonnen in conflictvrije zones.
Website
De prinses liet twee weken geleden zien hoe ze haar activiteiten als ontwerpster langzaam maar zeker uitbreidt. Haar eigen website ging online: deparmedesign.com. Op de site staat haar sieradenlijn Leaves centraal. Ook presenteert ze een ontwerp voor een geweven tapijt.
De prinses vertelt op de site wat design voor haar betekent: „Ontwerpen heeft voor mij te maken met inspiratie, manieren vinden om de natuur weer te geven, nieuwe materialen vinden om mee te werken, de ervaring van stilte en eenvoud, het genieten van stoffen, het spelen met licht en simpele lijnen.”
Het logo van Margarita’s bedrijf De Parme is de grafische interpretatie van het beukenblad, het design dat ook terugkomt in de juwelen die de prinses heeft ontworpen.
De website is een particulier initiatief van de prinses. In het ontwerpproces van haar juwelenlijn opereerde Margarita overigens niet alleen. De prinses werkt al enkele jaren samen met de Antwerpse juwelier Röell Jewellery. Met hulp van jonkheer Michael Röell ontwierp Margarita in het diepste geheim de sieraden.
De prinses maakte dankbaar gebruik van zijn deskundige begeleiding. Tijdens de lancering bekende ze dat ze in eerste instantie „verlegen” was om te werken met mensen die zo veel meer ervaring hadden dan zijzelf. Die schroom liet de prinses echter varen en haar enthousiasme resulteerde in de zeven ontwerpen.
Vloerkleed
Een complete verrassing was de lancering van Margarita’s juwelenlijn niet. De prinses is al langer actief als ontwerpster. Ze ontwierp bijna drie jaar geleden een goudgeel tapijt met een motief van takken en bladeren, gebaseerd op een idee van licht en schaduw. Van het ontwerp zijn in Nepal maar vijf genummerde vloerkleden met de hand geknoopt. Een deel van opbrengst kwam ten goede aan Care & Fair; een stichting die strijdt tegen kinderarbeid bij de productie van tapijten in ontwikkelingslanden.
Margarita werkte bij verschillende interieurbedrijven en bij een architectenbureau; ze richtte zowel huizen als kantoren in en tekende verbouwingen. Door alle mooie stoffen waarmee Margarita werkte, ontstond de liefde voor patronen in stoffen en ook juwelen.
De vraag „hoe dingen in elkaar zitten” inspireert de prinses. „Hoe werk je met goud, hoe weef je stoffen, hoe knoop je vloerkleden, hoe zet je een meubel in elkaar.”
De prinses bekende altijd al „een fröbelaar” te zijn geweest. „Ik vind dat gepruts –zo noemt mijn moeder het– heel erg leuk om te doen. Ik heb daar veel geduld voor.”
Vanwege haar passie voor design werd Margarita vorig jaar november gevraagd om in Gorinchem de tentoonstelling ”Van stoelen bezeten” te openen; een collectie van meer dan negentig zitmeubels uit de afgelopen honderd jaar.
Prinses Laurentien
De sieradenlijn van Margarita loopt als een trein, zowel in als buiten Nederland. De juwelen zijn te koop bij Steltman Juwelier in Den Haag. Of het budget van de gemiddelde Nederlander toereikend is om een van de exclusieve sieraden –variërend in prijs van 2000 tot 14.000 euro– aan te schaffen is de vraag, maar het koninklijke tintje aan de juwelen maakt ze populair.
Margarita’s eigen familieleden waarderen de ontwerpen in ieder geval. Zus Maria Carolina droeg op een huwelijksfeest in Duitsland het collier en de oorhangers uit de collectie Leaves. Prinses Laurentien werd gesignaleerd met de ring uit de serie en droeg op Prinsjesdag vorig jaar de oorhangers.
Voor prinses Margarita levert haar werk als ontwerpster in ieder geval positieve aandacht op. Een verademing voor de prinses, die in het verleden vooral bekend was vanwege haar stormachtige relatie en mislukte huwelijk met Edwin de Roy van Zuydewijn. Nadat ze haar relatie met De Roy van Zuydewijn had verbroken, werd Margarita, ondanks de perikelen uit het verleden, weer door haar familie opgenomen.
Ondanks dat het alweer bijna elf jaar geleden is dat Margarita en Edwin uit elkaar gingen, duikt De Roy van Zuydewijn nog geregeld op in het nieuws. De prinses laat het gebeuren. „Ik kijk in de toekomst en heb een heel gelukkig leven opgebouwd met twee hele lieve kindjes en een lieve man. En wat hij moet doen, moet hij doen”, verklaarde de prinses vorig jaar in een tv-interview.