DEN HAAG – Opnieuw wordt met het muziekspektakel ”The Passion” het lijdensevangelie „tot leven gebracht.” Dat gebeurt op Witte Donderdag, 28 maart. Dinsdag werden de beloofde „grote namen” van de meewerkende acteurs bekendgemaakt.
De derde versie van het evenement, dat als ondertitel draagt: ”De laatste uren van Jezus in popmuziek”, heeft plaats in Den Haag, met het hoofdpodium in de Hofvijver. Diverse acteurs vertolken de rollen van personen uit het lijdensevangelie en zingen bekende Nederlandstalige popsongs ter illustratie van de gebeurtenissen. Drijvende krachten zijn de omroepen EO en RKK, maar ook het Nederlands Bijbelgenootschap, de Protestantse Kerk in Nederland en de Rooms-Katholieke Kerk werken mee.
De rol van Maria wordt dit jaar vertolkt door zangeres Anita Meyer, verteller is tv-presentator en cabaretier Jörgen Raymann. Acteur en musicalzanger René van Kooten speelt de rol van Jezus. Hij is protestants-christelijk opgevoed, maar zegt niet meer naar de kerk te gaan.
Wie is Jezus volgens u?
„Ik heb geschiedenis gestudeerd, en dat veranderde mijn kijk op het geloof behoorlijk. Maar de boodschap die Jezus uitdroeg, daar kun je als weldenkend mens niets vervelends van vinden. Daar deugt alles aan. Ik heb wel moeite met de manier waarop mensen daar soms mee omgaan, de zendingsdrang, en hoe ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Jezus heeft dat, denk ik, niet zo bedoeld. Hij is als historische en religieuze persoon uitermate inspirerend. Of Hij is opgestaan, weet ik niet. Geloven is ook geen weten, maar geloven: dat wordt denk ik vaak door elkaar gehaald. Wat er precies gebeurd is, vind ik voor mezelf minder relevant. De boodschap in het lijdensverhaal, de symbolische waarde, vind ik het belangrijkst.”
Welke boodschap zou u willen uitdragen?
„Heb uw naaste lief. En: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Ik probeer naar mezelf te kijken, naar wat ik fout doe, wat ik beter zou moeten doen. Dat is denk ik wat Jezus wilde dat ik zou doen. En vergevingsgezindheid onderstrepen. Jezus weet wat Hem te wachten staat en wil toch die weg volbrengen. Dat maakt wat Hij doet tot een ontzettend groot offer. En dan te kunnen zeggen: Vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen. Dat is een vorm van onbaatzuchtigheid waar iedereen wat van kan leren. Zo’n boodschap, daar kun je niet tegen zijn.
Ik snap wel dat mensen die streng in de leer zijn moeite hebben met dit spektakel. Aan de andere kant: ik ben van mening dat het al winst is als er maar een klein deel van de boodschap doorsijpelt. Als we niet meer weten waarom we Pasen vieren, kunnen we onze feestdagen wel afschaffen.”
Heiligheid
EO-directeur Arjan Lock begrijpt de kritiek op ”The Passion”, zoals die bij eerdere versies ook in seculiere media werd geuit. „Het is waar dat het een groot en duur evenement is. Maar ik geloof dat deze tijd erom vraagt op zo’n manier naar mensen toe te gaan en ik ben ervan overtuigd dat we in voorgaande jaren heel veel mensen hebben kunnen wijzen op het verhaal dat zo belangrijk is. Mensen die normaal gesproken niet in de kerk komen. Ik geloof dat God daar Zijn weg mee zal gaan. Als de Heilige Geest erdoor werkt, zal er iets gebeuren. Ik hoop en bid dat dit ook dit jaar het geval zal zijn. Daar doen we het voor.”
Maar een besef van heiligheid zult u niet weten over te dragen.
„Daarmee ben ik het niet eens. Als wij artiesten vragen een rol te spelen in ”The Passion”, dan voel en zie je dat er wat met hen gebeurt. Want ze verdiepen zich in het verhaal en het Woord van God is krachtig. Als je dat tot je door laat dringen, voel je iets van de heiligheid van God. Dan voel je iets van het bijzondere van dit kantelpunt in de wereldgeschiedenis. Dat merken de mensen die eraan meewerken, en naar ik hoop ook degenen die aanwezig zijn. Het zal niet voor iedereen gelden, maar ik hoop wel dat het die uitwerking heeft. Dat ze de Bijbel gaan lezen en in contact komen met de God die Zijn Zoon heeft gestuurd.”
Digibron
In archiefsysteem Digibron vindt u meer informatie over The Passion. Hieronder een aantal artikelen.
The Passion dit jaar in Den Haag (Reformatorisch Dagblad, 28 januari 2013)
Kerstevenement in Gouda maakt de tongen los (Reformatorisch Dagblad, 17 oktober 2012)
Het evangelie uit de bocht? Opinieartikel door ds. A. Broersma (De Wekker, 8 juni 2012)
Dr. H. van den Belt: Vrolijke reclame voor het geloof (Reformatorisch Dagblad, 7 mei 2012)
Terugblik op Goede Vrijdag. Opinieartikel door ds. C. Neele (De Saambinder, 12 april 2012)
Stop poppenkast rond Pasen. Opinieartikel Steef de Bruijn (Reformatorisch Dagblad, 7 april 2012)
Kritiek op The Passion (Reformatorisch Dagblad, 7 april 2012)
The Passion opgevoerd in Rotterdam (Reformatorisch Dagblad, 6 april 2012)
Bijna miljoen tv-kijkers voor Gouds passiespel (Reformatorisch Dagblad, 23 april 2011)
Gouda blokkeert The Passion na protest niet (Reformatorisch Dagblad, 18 maart 2011)
Protest tegen The Passion (De Saambinder, 17 maart 2011)
CU Gouda: Geen bezwaar tegen The Passion (Reformatorisch Dagblad, 15 maart 2011)
Protest tegen The Passion in Gouda (Reformatorisch Dagblad, 1 maart 2011)
De kerk als merk : Onvoorwaardelijk trouw blijven aan ‘core business’. Column door dr. H. Vreekamp (De Waarheidsvriend, 3 februari 2011)
Mega-evenement PKN en EO (Reformatorisch Dagblad, 18 november 2010)