ZWIJNDRECHT – Een virtuele ontmoetingsplaats voor mensen uit de gereformeerde gezindte. Zo laat zich Refoforum het beste omschrijven. Deze week werd het onlinediscussieplatform overgenomen door de Erdee Media Groep.
Gaat Refoforum, met 1100 tot 1600 unieke bezoekers per dag, op de commerciële toer? Die vraagt ligt voor de hand bij een overname. „Beslist niet”, stelt Bas Keijzer, een van de moderators van het eerste uur. „We zoeken naar bredere aandacht vanuit de doelgroep. Commerciële motieven spelen geen rol; voor de gebruikers verandert er op korte termijn niets.”
De mensen achter Refoforum namen zelf het initiatief tot de overname. Tijdgebrek door studie en werk maakt het lastig om het forum de aandacht te geven die het verdient. Verschillende partijen toonden interesse, de Erdee Media Groep –uitgever van onder meer het Reformatorisch Dagblad– bleef over. Deze week kwam de overname rond.
Wat is Refoforum?
Keijzer: „Een plaats op internet waar mensen anoniem over allerlei onderwerpen kunnen discussiëren. Refoforum heeft een specifieke richting: de discussies gaan over thema’s die spelen in de gereformeerde gezindte, en over de interactie tussen de gezindte en de samenleving in het algemeen.
De spits ligt bij kerkelijke en theologische onderwerpen. Denk aan zaken die in het nieuws zijn, zoals de introductie van de Herziene Statenvertaling, huiselijk geweld binnen de gezindte of evolutie en schepping.”
Welk type bezoeker trekt het forum?
„Veelal mensen die theologisch en kerkelijk meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn. Ze komen uit de breedte van de gezindte, van PKN tot oud gereformeerd. We hebben een strikt toelatingsbeleid: om mee te discussiëren dienen bezoekers zich te registreren. Dat kan alleen als ze de Bijbel en de drie belijdenisgeschriften onderschrijven.
Met een team van moderators, zeg maar virtuele toezichthouders, houden we de vinger aan de pols. De ”mods” vormen een afspiegeling van de doelgroep. Enkelen zijn ambtsdrager, we hebben ook een docent godsdienst.
Schriftkritiek wordt niet getolereerd. Welbewust schoppen of zaken in diskrediet brengen ook niet. Voor allerlei wind van leer is bij ons geen plaats; tegelijkertijd proberen we over kerkmuren heen te kijken.
Daarnaast voorziet Refoforum in een sociale behoefte. De bezoekers –gemiddelde leeftijd rond de dertig– creëren met elkaar een communitygevoel; er is behalve voor discussie ook ruimte voor ontspanning en gezelligheid.”
Wat verandert er na de overname?
„Niets. We blijven dezelfde koers varen. Het team van moderators blijft ongewijzigd. Onze doelgroep sluit goed aan op die van het Reformatorisch Dagblad. Sommige kerkgenootschappen zijn nog wat ondervertegenwoordigd op het forum. We hopen dat daar verandering in komt.
Op termijn kunnen we mogelijk meer bezoek voor elkaar genereren. Vanuit het RD kan gewezen worden op de discussiemogelijkheid bij Refoforum. Die is toch anders dan op de website van de krant. Daar is het gebaseerd op artikelen, terwijl op het forum elk willekeurig onderwerp, mits binnen de kaders, aan de orde kan komen.
Praktisch kun je denken aan een koppeling met de Facebookpagina van het RD. Of een lijst met onze best bekeken onderwerpen op RD.nl.”
Wat is de toegevoegde waarde voor de RD-lezer?
„Lezers kunnen veel aan het forum hebben. Er wordt intensief nagedacht over theologische onderwerpen. Je proeft heel snel wat er leeft. Voor ambtsdragers en leidinggevenden is dat interessant. Jongeren die met vragen lopen, krijgen hier antwoord van ouderen. In de ambtelijke praktijk kom je vragen tegen die op het forum al behandeld zijn.
We willen een platform bieden voor opbouwende discussie. Er zijn ook thuislezers en vrijgemaakten die we toelaten. Als er op waardige wijze meegepraat wordt, kan dat. Zo leren we van elkaar.
Voor alles moet Refoforum een plekje op internet zijn waar mensen uit onze kring zich thuis kunnen voelen.”
„Warme club, nette discussies”
De Erdee Media Groep zoekt de interactie met de lezer. Op papier, in toenemende mate ook digitaal. Al geruime tijd is EMG met het Reformatorisch Dagblad actief op Facebook en Twitter. Nu voegt het Apeldoornse bedrijf daar een discussieforum aan toe.
„Sociale netwerken kenmerken zich door een hoge snelheid”, aldus EMG-directeur B. Visser. „Reacties onder artikelen op onze site spitsen zich toe op één onderwerp. Met een forum bieden we lezers de mogelijkheid om in een rustiger tempo en meer verdiepend over thema’s te discussiëren.”
Refoforum is volgens Visser een „warme club” waar ruimte is voor „nette discussies.” Op korte termijn verandert er daarom weinig. Visser wil langzaam zoeken naar een vorm van samenwerking die voor de gebruikers prettig is en waarde toevoegt. „Er zijn allerlei varianten denkbaar, zoals een sterkere koppeling met de informatie uit Digibron. We willen de ideeën ook laten opkomen uit de bezoekers zelf.”