Jaap Kroonenburg speelt Guilmant 3
Onvermoeibaar brengt Jaap Kroonenburg geluidsproducties van ‘zijn’ orgel in de Grote Kerk van Maassluis op de markt. Ditmaal volume 3 uit de serie met werk van Guilmant (1837-1911).
Hij maakte een mooie keuze uit de vele composities van de Fransman: naast de bekende ”Grand Choeur Triomphale” en de ”Marche funèbre” vinden we ook de gehele achtste sonate en het aansprekend ”Pièce caractéristique”. Ze worden vakkundig toegelicht in een keurig booklet.
Opnieuw word ik geraakt door Kroonenburgs speurzin (zelfs een cd-première: Oraisons opus 94 no. 1), door zijn techniek, waarmee hij deze soms lastige muziek schijnbaar moeiteloos vertolkt, door zijn verzorgde spel waarbij de (Franse) emotie in balans is, door zijn benadering van de composities, die een zekere nuchterheid uitstraalt, door zijn kunde om als een schilder het rijke palet aan klanken van zijn orgel fraai te etaleren.
Ik respecteer zijn keuze voor Maassluis, maar begrijp die niet helemaal. Als je werken van Guilmant in een klankdocument wilt vastleggen, waarom kies je dan niet voor een Frans (georiënteerd) orgel? Hoe goed de organist –en de registranten!– ook probeert om bijvoorbeeld zwelkasteffecten te creëren, om wat Franse klankkleuren uit een typisch Hollands orgel te halen, het is bij benadering niet zoals Guilmant het bedoeld heeft. Ook mis ik de immense ruimte van een Franse kathedraal waardoor deze muziek meer gaat leven en als één geheel overkomt. Door de geringe akoestiek en de directe opname in Maassluis komen veel composities wat verkruimeld over. Een cd dus waarop veel te genieten valt, maar die aan waarde had gewonnen door een keuze voor een andere locatie. Meer Frans.
Alexandre Guilmant – volume 3 – Jaap Kroonenburg, Garrelsorgel Grote Kerk Maassluis; Garrels (1732.11.30); € 15,-; www.garrelsorgelmaassluis.nl
Jaap Kroonenburg, orgel
Jaap Kroonenburg, orgel
Jaap Kroonenburg, orgel