Vanuit de luie stoel is alles te koop
Razendsnel wordt het ene na het andere pakketje gevuld, vaak met kostbare inhoud. Een nieuwe Nokia, een supersnel geheugenkaartje, maar ook stofzuigers. Bij webwinkel Coolblue is het enorm druk.
Groter dan pakweg tien jaar geleden, toen de consument voor een computer of huishoudelijke apparatuur nog vooral naar een fysieke winkel ging, kan het verschil haast niet zijn. Computers, strijkijzers, boormachines en wasdrogers; ze worden door klanten massaal vanuit de luie stoel besteld.In tien jaar schoten webwinkels wereldwijd als paddenstoelen uit de grond. Exemplarisch is de opkomst van het Rotterdamse bedrijf Coolblue. De eigenaren exploiteren tientallen websites waarvan de namen –laptopshop.nl, stofzuigerstore.nl, telefoonshop.nl– alles zeggen over het assortiment.
Het gericht zoeken naar een artikel via internet noemt directeur Pieter Zwart van Coolblue een van de zaken waarin een webwinkel zich het meest onderscheidt. „Als je een nieuwe stofzuiger wilt, dan ga je via een zoekmachine of vergelijkingssite eerder naar een winkel die zich specialiseert in stofzuigers dan naar een groot warenhuis.”
Concurrenten die inzetten op een totaalassortiment wedden op het verkeerde paard, constateert Zwart. „In 2001 had je warenhuis Hot Orange, dat 100.000 producten aanbod via internet. Het is failliet, je zag in zijn assortiment door de bomen het bos niet. Wij geloven in het succes van specialistische shops.”
Aan de achterkant van iedere website, die een uitgekiend aantal artikelen biedt, zit dezelfde geoliede verzendorganisatie. Bij topdrukte pakken medewerkers 600 pakketjes per uur in. Wie voor tien uur ’s avonds bestelt, heeft de volgende dag zijn felbegeerde artikel in huis. „Veel mensen kopen ’s avonds iets, het feit dat wij de volgende dag al leveren versterkt de koopprikkel”, zegt Zwart.
De snelle bezorging is mede te danken aan de wijze waarop postbedrijven inspelen op de trend om via internet te bestellen. Volgens woordvoerster Suzan Demirhan van TNT Post Pakketservice is dankzij de verkoop via internet in tien jaar tijd het aantal pakjes dat haar bedrijf verstuurt bijna verdubbeld, naar 100 miljoen stuks in 2009.
Het postbedrijf biedt startende ondernemers ondersteuning bij het opzetten van een webwinkel, maar probeert ook de ontvangers steeds meer faciliteiten te bieden. „Volgend jaar starten we een proef om mensen via internet te laten weten rond welk tijdstip hun pakje bezorgd wordt. Ook introduceren we een nieuw soort remboursbetaling. Daarbij kan de klant met een unieke code via de handcomputer van de chauffeur de ontvangst bevestigen, waarop de betaling plaatsheeft.”
Demirhan noemt het opvallend dat via internet steeds duurdere en grotere artikelen worden gekocht. „Mensen bestellen ook tuinmeubelsets en koelkasten via internet.” Het postbedrijf speelt daarop in door in 2010 grotere pakketten door twee medewerkers te laten bezorgen. „Die kunnen zo nodig een apparaat gebruiksklaar maken.”
Het succes van webwinkelen legde de drie initiatiefnemers van Coolblue –bij de start tien jaar geleden nog student– geen windeieren. Met een omzet van 80 miljoen euro en 200 werknemers is Coolblue inmiddels een reus onder de internetwarenhuizen. Dat ‘zijn’ webwinkel daarmee zelf inmiddels een gewild verkoopobject is, betekent echter niet dat Zwart graag snel afscheid neemt. „Je kunt ook financieel onafhankelijk worden door winst te maken.” Met een glimlach kijkt hij door de hal waar goederen worden ingepakt: „Wat is er nu mooier dan hier te werken?”
Dit is de achtste aflevering in een serie over belangrijke ontwikkelingen sinds het jaar 2000.
Dit is de achtste aflevering in een serie over belangrijke ontwikkelingen sinds het jaar 2000.