Geen erotiek meer in folder van Kijkshop
AMSTERDAM - Winkelketen Kijkshop zal geen erotiek meer plaatsen in zijn folders. Dat heeft het bedrijf aan de Reclame Code Commissie laten weten in reactie op klachten bij deze commissie over een Moederdagfolder met daarin een pagina erotiek.
De commissie behandelt volgende week dinsdag een aantal klachten over de folder van Kijkshop. Een daarvan is afkomstig van de Schiedammer M. van der Mast. De klager kreeg deze week van de Reclame Code Commissie te horen dat Kijkshop schriftelijk had laten weten in de toekomst geen erotische artikelen in zijn folders of andere reclame-uitingen meer te plaatsen. Formulemanager J. Bongers van Kijkshop geeft in deze brief aan daarom niet meer aanwezig te zullen zijn op de zitting van de commissie.Van der Mast is blij dat Kijkshop het boetekleed heeft aangetrokken, maar trekt zijn klacht niet in. Daarom zal de Reclame Code Commissie zich dinsdag nog wel moet buigen over de Moederdagfolder. „Omdat ik een openbare uitspraak van belang vind voor de toekomst, handhaaf ik mijn klacht”, aldus de Schiedammer.
Van der Mast staat niet alleen in zijn kritiek op de folder. Zo reageerde de Kinderconsument verbolgen. Directeur Bamber Delver noemde het onbegrijpelijk dat een bedrijf als de Kijkshop via een Moederdagfolder kinderen wilde confronteren met een scala aan seksartikelen.
Volgens Kijkshop was het echter niet de bedoeling kinderen te verleiden seksartikelen voor hun moeder te kopen, maar wel mannen te wijzen op cadeaus om hun vrouw in het zonnetje te kunnen zetten. Bovendien stelde het bedrijf dat bij drogisten en bedrijven als MediaMarkt ook seksartikelen in de schappen staan.