De nieuwe Chinese terreinauto Jiangling Landwind is levensgevaarlijk. Een frontale botsing met een snelheid van 64 kilometer zal de bestuurder van de wagen niet overleven.
De auto, die in Europa op de markt moet komen, is zo gevaarlijk dat de ANWB en zijn Europese zusterclubs een verbod erop willen.
De Chinese auto heeft volgens de ANWB het technisch niveau van zo’n dertig jaar geleden. In de meer dan twintig jaar dat de ANWB crashtests publiceert, heeft een voertuig nog nooit zo slecht gescoord.
Bij een frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder geheel samengedrukt. De chauffeur zou volledig klem komen te zitten tussen het dashboard, het stuurwiel en de stoel. Het stuur schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak. Bij een zijdelingse botsing zou iemand ernstige verwondingen aan zijn hoofd krijgen.
Volgens een woordvoerder van de ANWB kan de Landwind dankzij een hiaat in de regelgeving op de Europese markt komen. Het voertuig weegt 2510 kilogram, waardoor het net niet aan Europese toelatingseisen hoeft te voldoen. De grens ligt op 2500 kilogram.
De Nederlandse markt is minder toegankelijk, stelt de ANWB. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) keurt nieuwe auto’s door onder meer een crashtest uit te voeren. De ANWB denkt niet dat de Landwind wordt goedgekeurd. Wel is het mogelijk dat iemand een Landwind in het buitenland koopt en deze vervolgens importeert. „Dan voert de RDW geen crashtest uit”, aldus een woordvoerder van de ANWB.