KPN van lastpak verlost
Met het inlijven van Telfort heeft KPN in Nederland een grote slag geslagen. „We krijgen één grote speler en drie kleinere”, zei E. Achterberg van het onderzoeksbureau Telecom.paper over de nieuwe marktverdeling dinsdag.
Volgens Achterberg is de overname vooral van belang omdat KPN nu greep krijgt op de groeiende groep aanbieders van mobiele telefonie die netwerkruimte inkopen bij gevestigde partijen.
Telfort is een belangrijke verhuurder van dergelijke ruimte. Albert Heijn, Debitel, Tele2 en Versatel zijn onder meer klant. Deze zomer komt daar easyMobile bij. Dit bedrijf heeft in Groot-Brittannië de grote telecombedrijven al de stuipen op het lijf gejaagd door met tarieven te stunten.
KPN hoeft zich over dergelijke partijen geen zorgen meer te maken, aldus Achterberg. „Het marktaandeel blijft behouden door deze inkomsten in huis te halen.”
Bijkomend voordeel voor KPN is dat het met Telfort beter de onderkant van de markt bereikt. Lange tijd heeft het telecomconcern moeite gehad om bijvoorbeeld jongeren aan zich te binden. Die willen vooral goedkoop bellen en sms’en. KPN vocht zich hier vorig jaar terug door de sms-tarieven sterk omlaag te schroeven, maar dit ging wel ten koste van de winstgevendheid. Bij Telfort zit er volgens analisten nog wel wat rek in de winst, omdat het telecombedrijf door zijn kleine organisatie veel goedkoper kan werken.
KPN krijgt ook ruimte om te gaan experimenteren met EDGE, de goedkope variant die Telfort onlangs introduceerde van umts voor een snellere internetverbinding via een mobieltje. Umts, waarin Telfort nauwelijks investeerde, is tot dusver nog geen doorslaand succes.
Of de overname goed is voor de consument is nog maar de vraag. Achterberg denkt dat de kans een stuk kleiner is geworden dat de prijzen verder omlaaggaan. „Er is nu toch een bodem in de markt gelegd”, stelt hij. „Telfort was de goedkoopste aanbieder.”
Beleggingsbureau IRIS (Rabobank en Robeco) is sceptisch over de plannen van KPN. Volgens IRIS-analist J. Versteeg betaalt KPN een te hoge prijs voor Telfort. „Vodafone is nu de lachende derde, omdat het zonder een cent te betalen een lastige concurrent ziet verdwijnen.” Volgens hem had KPN de ruim 900 miljoen beter kunnen besteden aan een overname in Duitsland, waar dochterbedrijf E-Plus moeite heeft om zich staande te houden in de strijd met de marktleiders T-Mobile en Vodafone.
Achterberg vindt echter dat KPN er slim aan heeft gedaan om eerst thuis orde op zaken te stellen . „De overname is niet zo duur, zeker niet als je bedenkt dat het tegenwoordig erg veel geld kost om abonnees te werven.”
KPN en Telfort wachten nog wel wat beren op de weg. Zo zou de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de overname kunnen dwarsbomen omdat meer dan 50 procent van de Nederlandse mobieletelecomklanten in handen van één partij komt. Achterberg en Versteeg verwachten dat KPN zijn licht vooraf heeft opgestoken bij de NMa. „De Nederlandse telecommarkt is bovendien een gezonde markt, met veel prijsdruk”, aldus Versteeg.
„Twee jaar geleden zou een dergelijke aankoop van KPN nog grote problemen hebben gegeven”, meent Achterberg. „Nu is het allemaal wat vrijer geworden. De Opta stelde onlangs nog vast dat KPN geen aanmerkelijke marktmacht meer heeft.”