„We krijgen broodjes, maar willen informatie”
Een F-16-straaljager van de naastgelegen vliegbasis Eindhoven oefent een aantal starts en landingen. De tientallen passagiers van de probleemvlucht van Onur Air bekijken het schouwspel gelaten. „We hadden nu al op het strand moeten liggen.”
In totaal 138 passagiers zaten woensdagmorgen om 11.00 uur in de volgens Onur Air gloednieuwe Airbus op weg naar Antalya. „We hadden net het veiligheidsfilmpje gehad toen ineens kerosine uit de rechtervleugel spoot”, vertelt een 27-jarige man uit Eindhoven.
De getroffen vakantiegangers werden rond 16.00 uur met de bus naar Schiphol gebracht, waar zij woensdagavond rond 20.40 uur met een vervangende vlucht alsnog naar Turkije zouden worden gebracht. Veel van de passagiers hebben al vaker met Onur Air gevlogen. „Ik vlieg nu voor de negende keer met ze en dit is de eerste keer dat we problemen hebben”, aldus de Eindhovenaar.
Van de Turkse luchtvaartmaatschappij hebben de reizigers eten en drinken aangeboden gekregen. Toch is dat niet wat veel passagiers willen. „We krijgen broodjes, maar we willen informatie! Gaat de vlucht van vanavond vanaf Schiphol wel door? Kunnen we een vergoeding krijgen?” verwoordt een Ossenaar het gevoel van de passagiers.
„Het ergste is het voor de kleine kinderen”, zegt een oudere vrouw, „Die zitten hier ook al vanaf vanmorgen vroeg.”
Ondanks al het nieuws over het recente vliegverbod na ontdekking van tal van gebreken hebben veel passagiers toch gekozen voor een vlucht met de Turkse maatschappij. „Door alle gebeurtenissen wordt er zo ontzettend op het bedrijf gelet dat het de veiligste vliegmaatschappij van allemaal moet zijn. Niet dus!” aldus een Tilburgse.
Toch gaan alle passagiers met de bus naar Schiphol om alsnog met een Onur Air-toestel naar Antalya vervoerd te worden. „Ik had al met OAD-reizen gebeld, maar als ik nu annuleer krijg ik geen cent terug”, aldus de Tilburgse.