Brussel wil stresstest sociale media voor Duitse verkiezingen
De Europese Commissie heeft socialemediabedrijven opgeroepen om mee te doen aan een stresstest in aanloop naar de Duitse parlementsverkiezingen. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie wil daarmee nagaan of platforms als X, TikTok, Instagram en Facebook genoeg doen om desinformatie tegen te gaan. Volgens Europese regelgeving zijn ze daartoe verplicht.
De test komt op verzoek van de Duitse autoriteiten. Het is de eerste keer dat de EU voorafgaand aan nationale verkiezingen een stresstest uitvoert bij sociale media. Vorig jaar vond een soortgelijke test plaats in aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement.
De stresstest onderzoekt hoe de digitale platforms in bepaalde scenario’s reageren om te voldoen aan de Digital Services Act, die burgers moet beschermen tegen ongewenste inhoud zoals nepnieuws of haatberichten. TikTok, Facebook- en Instagram-eigenaar Meta, LinkedIn-moederbedrijf Microsoft, Snap en X zijn opgeroepen om mee te doen, zei een woordvoerder van de Europese Commissie.