Binnenland

Proef met extra nachttrein tussen Zwolle, Almere en Amsterdam

Tussen Zwolle, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat melden de gemeenten Almere en Lelystad. Het gaat om een proef van twee jaar, waarbij er zowel in de nacht van vrijdag op zaterdag als van zaterdag op zondag een nachttrein van Arriva wordt ingezet op het traject. Die trein is een aanvulling op de nachttrein die in de nacht van vrijdag op zaterdag al rijdt tussen Groningen, Amsterdam en Schiphol, over hetzelfde traject, laat een woordvoerder van Arriva weten.

ANP
23 January 2025 14:51Gewijzigd op 23 January 2025 15:52

De proef begint in de nacht van 14 op 15 maart. Afhankelijk van de reisafstand betalen reizigers 5, 10 of 15 euro voor een kaartje in de reisapp van Arriva, in de 9292-app, of tegen een meerprijs in de trein zelf.

De gemeenten Almere en Lelystad staan ieder voor 100.000 euro per jaar garant voor de nachttrein, melden ze. Dat gebeurt in de vorm van een subsidie waarvan de verkochte treinkaartjes worden afgetrokken. Als de trein populair is, wordt de bijdrage van de gemeenten dus lager.

De NS laat weten „verbaasd” te zijn over die constructie met subsidie. De spoorvervoerder was eerder zelf ook in gesprek met Almere over het inzetten van een gesubsidieerde nachttrein, maar trok dat aanbod in toen Arriva met een voorstel kwam. Volgens een woordvoerder van NS was de veronderstelling toen dat Arriva de trein zonder subsidie zou laten rijden. „Wij gaan niet iets met subsidie rijden wat een ander gratis kan”, zegt hij. „Nu lijkt er alsnog sprake van subsidiëring. Dit is voor NS teleurstellend, want in dat geval had NS haar aanbod niet hoeven intrekken. Wij zullen daarom over de gang van zaken contact opnemen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

De gemeente Almere meldt dat ze er vorig jaar van uitging dat een gemeentelijke bijdrage aan de nachttrein niet was toegestaan op basis van „het open toegangsrecht” tot het spoor. Daarom had ze Arriva aanvankelijk gevraagd om de trein „voor eigen rekening en risico” te rijden, maar dat bleek niet mogelijk. „Omdat het hier om nieuwe wetgeving gaat, is door Arriva en beide gemeenten juridisch advies ingewonnen over de mogelijkheid van een bijdrage. Dit resulteerde in de oplossing in de vorm van een subsidie.”

Tegen de constructie met subsidie kan nog twintig kalenderdagen bezwaar worden ingediend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer