Economie

Koninklijke Horeca Nederland: krapte op arbeidsmarkt blijft

Horecabedrijven moeten rekening houden met aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. De vergrijzing van de samenleving leidt tot minder beschikbare arbeidskrachten, zegt Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). „Een bepaalde krapte gaat er blijven.”

ANP
13 January 2025 10:58Gewijzigd op 13 January 2025 15:23

De personeelskrapte in de horeca komt weer op het niveau van voor corona en gaat niet weg, legt Vuik uit tijdens de Horecava, de jaarlijkse horecavakbeurs in de RAI in Amsterdam. Hier hebben alle branches mee te maken, maar in de horeca komt dit nog harder aan. „Bij ons is 50 procent van de werknemers tussen de 15 en 24 jaar. Dus wij merken dit meer, omdat wij al eerder zien dat er minder jongeren zijn.”

Jaarlijks ronden 8000 mensen een horecaopleiding af, terwijl er door het hoge personeelsverloop behoefte is aan ruim 100.000 extra werkenden. Zo is er een tekort aan koks in de horeca. „De piek in de krapte was twee jaar geleden en die is nu aanzienlijk minder, maar er blijft een krapte die er altijd zal blijven. Dus het is aan ons om te kijken hoe we daar richting de toekomst mee omgaan”, stelt Vuik.

Sander Wouters, eigenaar van restaurant De Paddestoel in Hollandsche Rading, vertelt op de Horecava dat de kosten voor inkoop en personeel inderdaad zijn gestegen. Ook dit jaar moet hij de prijzen verhogen. Zijn gasten willen er wel voor betalen, zegt hij, maar op een gegeven moment houdt het op. „Als ik je vraag om 13 euro voor een kopje koffie doe je dat één keer en dan niet meer.”

Volgens de meest recente cijfers uit 2023 werken er ruim een half miljoen mensen in de horeca in Nederland. Daarmee is de werkgelegenheid op het hoogste niveau ooit, meldt KHN. Het aantal contracten voor onbepaalde tijd neemt wel af. Nog 30 procent van de contracten was in 2023 voor onbepaalde tijd, tegenover 35 procent vijf jaar eerder. Gemiddeld werkt een werknemer in de horeca 21,5 uur per week.

Wouters vertelt dat het personeel in zijn zaak gemiddeld jong is. Zij draaien veelal kortere diensten van 4 of 5 uur, in plaats van 8 uur. Dat verklaart de restauranteigenaar onder meer door het drukke sociale leven dat zij zouden leiden.

Twee eigenaren van een café in Zuid-Holland staan zelf in hun eigen zaak en hebben daarom minder last van stijgende personeelskosten, vertellen ze. De medewerkers die ze extra in dienst hebben, kosten per uur wel meer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer