Binnenland

Noorden teleurgesteld over gebrek aan plannen grote spoorlijnen

De noordelijke provincies zijn teleurgesteld over het gebrek aan alternatieve plannen van de regering voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Commissaris van de Koning in Groningen René Paas zei na een overleg tussen noordelijke bestuurders en staatssecretaris Chris Jansen (infrastructuur) dat er één plan was uitgewerkt en dat werd donderdag geblokkeerd door een motie in de Tweede Kamer.

ANP
20 December 2024 18:52Gewijzigd op 20 December 2024 19:05

Dat plan was om het geld dat voor de Lelylijn was gereserveerd te gebruiken voor de goedkopere Nedersaksenlijn. Dan kon daarna verder worden gezocht naar financiering voor de Lelylijn.

„Daar zijn wij teleurgesteld over, wij vroegen om concrete stappen en die zijn niet gezet”, aldus Paas. „De staatssecretaris beloofde creativiteit en overleg, maar die blijven enorm beperkt.”

In het overleg is afgesproken om vanaf januari wel intensief te gaan overleggen. „Wij hebben het kabinet de hand weer gereikt en gezegd dat we willen horen dat ze vastberaden zijn om de eigen ambities te realiseren. Toen sprak de staatssecretaris uit dat hij die lijnen wil realiseren en daarvoor nog in deze kabinetsperiode substantiële stappen wil zetten.” Paas zei dat nog niet bekend is hoe dit moet gebeuren.

De Lelylijn - van Lelystad naar Groningen - moet een snellere verbinding worden tussen de Randstad en Friesland en Groningen. De kosten van de treinverbinding worden op zeker 13 miljard euro geschat. Er moet op veel plaatsen nieuw spoor komen, plus meerdere nieuwe stations. De Nedersaksenlijn moet Groningen met Enschede verbinden. Daarvoor moet 44 kilometer spoor worden gelegd tussen Veendam en Emmen. De kosten voor dit project worden geschat op 1,7 tot 3 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer