Economie

HEMA past werk distributiecentrum aan na hack bij softwarebedrijf

HEMA moet de werkwijze in zijn distributiecentrum in Utrecht aanpassen door een hack bij softwareleverancier Blue Yonder. Werknemers moeten daardoor werken met een ander systeem en extra handelingen verrichten. Ook andere grote bedrijven moeten anders te werk gaan door de hack.

ANP
27 November 2024 16:26Gewijzigd op 27 November 2024 16:54

Dankzij het backupsysteem heeft HEMA weinig last van de hack, zegt een woordvoerster na berichtgeving in De Telegraaf. „Het kost wel meer inzet van onze mensen, maar we kunnen het prima organiseren”, stelt ze. Volgens haar kunnen producten wel worden geleverd aan winkels en consumenten die online iets hebben besteld en zijn er ook geen vertraagde leveringen.

Blue Yonder, dat wereldwijd software levert aan logistieke bedrijven, meldt op zijn website vorige week donderdag te zijn getroffen door een ransomwareaanval. Het softwarebedrijf zegt samen met cybersecuritybedrijven te werken aan het herstellen van de systemen.

Bij een aanval met ransomware, ook wel gijzelsoftware genoemd, versleutelen indringers de computersystemen van een organisatie. De aanvallers eisen daarbij losgeld van het slachtoffer. Een organisatie kan door zo’n aanval deels of helemaal stilvallen.

Starbucks gebruikt software van Blue Yonder om roosters te maken en gewerkte uren bij te houden. Door de ransomwareaanval moeten werknemers van de koffieketen dit nu handmatig doen met bijvoorbeeld pen en papier, melden internationale media.

DHL is ook een klant van Blue Yonder, maar volgens een woordvoerder ondervindt de pakketbezorger geen hinder. Voor de distributie van pakketten wordt bovendien geen gebruikgemaakt van de software van de leverancier, aldus de zegsman.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer