Het kabinet heeft 250 miljoen euro opzijgezet om Ameland bereikbaar te houden. Het onderzoek dat tot concrete plannen moet leiden, kan daarmee beginnen, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). In het najaar van 2026 moet er een besluit komen over de definitieve oplossing.
„De vaarverbinding vanuit Holwert naar Ameland is de levensader voor de bewoners en ondernemers op het eiland”, schrijft Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Maar de vaargeul tussen het Waddeneiland en het vasteland slibt dicht, waardoor de overtocht nu al langer duurt. Dagelijks baggeren is in de toekomst „niet langer houdbaar”.
Er zijn twee globale oplossingen: het verplaatsen van de veerdam van Holwert naar Ferwert, of het aanpassen van de overtocht vanaf Holwert. De overheid overweegt onder meer om de veerdam bij Holwert te verlengen en te verplaatsen, en om kleinere schepen te gebruiken.
Een nieuwe veerdam bij Ferwert is volgens Rijkswaterstaat de beste oplossing. Daarvoor zou driekwart minder baggerwerk nodig zijn, wat beter is voor de natuur. Op de lange termijn is die optie ook goedkoper.
Daartegenover staat dat het verplaatsen van de veerdam de natuur ook belast. De kwelder aan de noordkust van Friesland raakt verstoord en versnipperd, en het is nog niet bekend of het mogelijk is om die natuurschade tegen te gaan. Uitgebreid ecologisch onderzoek moet daar meer duidelijkheid over geven.