Onder het grote publiek was Paul Witteman vooral bekend als presentator in gerenommeerde nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Zijn carrière sloot de tv-persoonlijkheid echter af bij zijn eerste en grote liefde. Wekelijks presenteerde hij het programma Podium Witteman (later Podium Klassiek), een van de weinige momenten waarop klassieke muziek is te horen op de nationale televisie.
Voor deze uitgave selecteerde Floris Kortie een fors aantal muzikale verhalen die Witteman publiceerde tijdens zijn lange loopbaan. Als politiek interviewer genoot Witteman een onkreukbaar en wat afstandelijk imago, maar als hij over muziek schrijft laat hij zich in het hart kijken. Sterker nog, Witteman bekent zelfs „ongeremd te wenen” als muziek hem raakt, ook al zou dat binnen de zeer muzikale familie Witteman-Andriessen worden weggezet als sentimenteel gedoe.
Eerlijk gezegd ontgaat mij de noodzaak van deze uitgave. Dat ligt niet zozeer aan de inhoud. Witteman schrijft boeiend, weet te ontroeren, is vaak geestig en zadelt je op met fijne luistertips. Maar de thematische boekjes waar de verhalen uit komen lezen toch fijner. Kenmerkend zijn de stootjes richting de politiek. Op Goede Vrijdag heeft Witteman menig politicus die een dag eerder nog minima had beknot een zakdoekje tevoorschijn zien toveren bij het horen van de aria ”Erbarme Dich” uit de ”Matthäus Passion” van Bach. Overigens is het volgens Witteman niet de zangpartij die de ogen nat krijgt, maar de vioolsolo. Witteman gelooft niet in God. Wel in Bach.
Een huis vol muziek. De mooiste stukken van Paul Witteman. Geselecteerd en van commentaar voorzien door Floris Kortie; uitgeverij Balans; 341 blz.; € 22,50