Er rijden 1,1 miljoen Volkswagens rond in Nederland. Daarmee is het Duitse merk de koploper in het Nederlandse wagenpark. Hoelang nog?
Vooral de Volkswagen Polo en Golf zijn geliefd bij Nederlanders. Op 1 januari van dit jaar reden er 275.647 Polo’s in ons land en 262.931 Golfjes.
Geen enkel ander merk deed het lange tijd zo goed in Nederland. Maar de verkoop van het aantal nieuwe Volkswagens vertoont al jarenlang een achteruitgang, met een tijdelijke opleving vorig jaar.
In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn er in totaal 16.491 nieuwe Volkswagens verkocht. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 10.000 meer, namelijk 26.838. Het merk mag blij zijn als het dit jaar 22.000 auto’s verkoopt. Een bewijs dat de achteruitgang in ons land stevig doorzet.
Wereldwijd is het beeld niet anders. In de eerste negen maanden van het jaar verkocht Volkswagen 1 procent minder voertuigen in West-Europa dan in dezelfde periode vorig jaar. Grootste hoofdpijnmarkt is China, waar de krimp met 12 procent veel groter was. De stevige concurrentie op de Chinese markt zorgt samen met hoge productiekosten voor een heuse crisis bij de grootste autoproducent van Europa. Het concern heeft het afgelopen kwartaal 64 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder.
Volgens de ondernemingsraad verdwijnen in Duitsland tienduizenden banen en sluiten drie van de tien fabrieken. Volkswagen had eind september wereldwijd ruim 684.000 medewerkers, van wie ruim 295.000 in Duitsland. Financieel directeur Arno Antlitz zegt dat er „aanzienlijke kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen” nodig zijn.
„Aanzienlijke kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen zijn nodig” - Arno Antlitz, financieel directeur Volkswagen
Wat is de oorzaak? In zijn algemeenheid worden er in Europa minder nieuwe auto’s verkocht: van 16 miljoen voor coronatijd tot naar verwachting maximaal 14 miljoen voertuigen per jaar in de toekomst. Dus de ‘autotaart’ wordt kleiner.
Daarnaast is de concurrentie groot. De vraag is vooral: welk merk weet het beste aan te haken bij de wensen van de klant? De zakelijke klant wil een elektrische leaseauto, maar de particuliere klant is voorzichtiger en kiest liever een hybride. Andere merken maken betere keuzes en ook betere elektrische auto’s dan Volkswagen.
Kia
Het concern stond vorig jaar qua marktaandeel nog op nummer 1, maar is nu gekelderd naar plek 5. Kia heeft de eerste plek overgenomen, met goedverkopende modellen als de Niro en de Picanto. Het Zuid-Koreaanse merk is in trek bij de consument die betaalbare elektrische en hybride auto’s zoekt.
De meest verkochte auto is trouwens een volledig elektrische: Tesla Model Y. Het Amerikaanse bedrijf van Elon Musk staat qua marktaandeel op plek 4, dus net boven Volkswagen. Plaats 2 en 3 worden ingenomen door Volvo en Toyota. Het is een kwestie van tijd tot Volkswagen qua aantal auto’s in Nederland haar koppositie verliest.
Zou je kunnen zeggen dat het met de Europese auto-industrie gedaan is? Want ook met Stellantis, de Europese eigenaar van onder andere Fiat en Jeep, gaat het niet zo best. Terwijl Chinese autofabrikanten de ene na de andere succesvolle, relatief goedkope elektrische auto in de markt zetten. De Chinese fabrikant van elektrische auto’s BYD heeft in het afgelopen kwartaal voor het eerst meer omzet behaald dan de Amerikaanse concurrent Tesla.
Rem
Toch zijn er ook remmende krachten op de groei van de Chinese automarkt. De Europese Unie heeft deze week importheffingen opgelegd van maximaal ongeveer 35 procent op elektrische voertuigen uit China. Volgens de EU leiden de Chinese staatssubsidies aan lokale autofabrikanten tot oneerlijke concurrentie. In de Verenigde Staten, waar nog hogere importtarieven gelden voor Chinese elektrische auto’s, verkoopt BYD om die reden geen personenauto’s.
Zoiets zou ook in Europa kunnen gebeuren. Er is in het algemeen veel huiver voor de macht van China, ook als het gaat om de economie. Politici is er veel aan gelegen om de Europese auto-industrie te behouden. Bijvoorbeeld vanwege de werkgelegenheid: ruim 6 procent van de werkende Europeanen heeft een baan in een autofabriek of bij een van hun toeleveranciers. Daarnaast levert de auto-industrie 392 miljard euro aan belastinginkomsten op voor Europese overheden.
Stel dat onder andere door importheffingen de Chinese concurrentie afneemt, dan biedt dat kansen voor de Europese automarkt. Mits ze de juiste auto’s maakt voor de juiste prijs.