EconomieFamiliedagen
Herkenbaar concept Familiedagen tikkeltje vernieuwd

Verander nooit een succesvol concept. Dat beseft ook de organisatie van de driedaagse gezinsbeurs in Gorinchem. Veel van hetzelfde dit jaar, maar toch ook een tikkeltje anders. „Een frisse update.”

Gert Janssen
 Impressie van de Familiedagen in Gorinchem. beeld: VidiPhoto 
 Impressie van de Familiedagen in Gorinchem. beeld: VidiPhoto 

De reformatorische gezindte blijft een herkenbaar degelijk gezelschap. Weinig verrassend met karakteristieke patronen en gebruiken. En altijd bereid om wel te doen aan de huisgenoten des geloofs. Ideale klanten voor een gezinsbeurs. En helemaal als het buiten druilerig is, zoals dinsdag.

Dat beseft ook Manita Philipsen, verantwoordelijk voor het beursprogramma. Al zo’n acht jaar is ze betrokken bij de Familiedagen namens de Evenementenhal Gorinchem. Het succes van de beurs ligt in het totaalconcept. Was dat eerst entree inclusief eten en drinken, sinds kort is dat een gezinspakket met entree, parkeren en consumptiebonnen, afhankelijk van de behoefte. „Toen we frikadellen vonden onder het springkussen, begrepen we dat we wel moesten stoppen met gratis snacks. Sinds een paar jaar kunnen bezoekers tegen een keurige prijs consumptiemunten kopen.”

Modelbouwvereniging

Om de mannen te motiveren is dit keer een modelbouwvereniging ingeschakeld, ter lering ende vermaak. Volgend jaar komt er ook een fietsplein. „Voor motoren hebben we geen ruimte.”

Het zijn met name vrouwen en kinderen die in opperbeste stemming zijn. Jonge moeders die de laatste nieuwtjes uitwisselen blokkeren de ruime gangpaden. Halverwege de middag wordt het plots een stuk drukker.

Stroopwafelbakker Markus doet goede zaken. Logisch, want bezoekers snuiven al bij de ingang van de hal het aroma van versgebakken warme wafels op. Vanzelfsprekend vliegen ook de hoeden en kledingstukken als zoete broodjes over de toonbank.

Er zijn genoeg tevreden gezichten. Bij de Reformatorische Omroep melden zich tal van nieuwe donateurs, verleid door een sapje van Schulp. Medewerker Johan Krijgsman verwijst de nieuwe aanhangers van de snelgroeiende zendorganisatie tussen neus en lippen nog even door naar buurman Den Hertog, waar zijn nieuwste boek ”Woorden van Jezus” te koop ligt.

Proeven

Ideële stichtingen werven met zachte drang leden, abonnees of personeel. Bij De Schutse resulteert dat vooralsnog alleen in een handjevol stagiairs. Maar dankzij de verscherpte regels voor zzp’ers per 1 januari zijn de verwachtingen hooggespannen.

Proeven kan ook. Bijvoorbeeld bij de kookkunstenaars van AMC of kaashandel Dammers, waar langer gerijpte kaasjes als Echte Stolwijkse of Veense Bonck gretig aftrek vinden. Het is helder: in de Gorcumse hal worden weer goede zaken gedaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer