Ondernemers willen geen uitstel van uitstootvrije zones in steden
Uitstel van de invoering van emissievrije zones in grote steden is „slecht bestuur”, stellen diverse ondernemersorganisaties. Weer vieze busjes uit de steden en zaai daarover geen twijfel, is hun oproep.
„Geen nieuwe onduidelijkheid”, stelt MKB Nederland, de belangenbehartiger van kleine en middelgrote ondernemers. „Zaai geen twijfel”, menen de transportbedrijven. Zij willen dat de invoering van emissievrije zones in veertien gemeenten per 1 januari doorgaat. De regeling houdt in dat busjes en vrachtwagens met een vieze dieselmotor worden geweerd.
Zij keren zich hiermee tegen een groot aantal partijen in de Tweede Kamer die een motie van de VVD gaat steunen die pleit voor uitstel. Letterlijk staat in de motie dat er „een landelijk gestandaardiseerde uitzondering van zero-emissiezones voor ondernemers tot 2029 moet komen”. Dinsdag werd stemming over de motie uitgesteld.
Een meerderheid van de Kamer lijkt gevoelig voor de argumenten uit kringen van ondernemers die de aanschaf van een elektrisch busje te duur vinden en de uitzonderingsregels te krap. Goedkopere tweedehands elektrische busjes zijn schaars op de markt. Zij vrezen ook dat laadpalen voor elektrische voertuigen te vaak allemaal bezet zijn en dat de ene gemeente andere regels hanteert dan de andere.
Afgesproken
Ondanks deze bezwaren menen ondernemersorganisaties dat de politiek op de ingeslagen weg moet doorgaan. Dat betekent: de emissievrije zones invoeren op de afgesproken data. „Dan weten zij waar ze aan toe zijn”, zegt een woordvoerster van MKB Nederland. „Een deel van de ondernemers heeft zich al voorbereid en flinke investeringen gedaan.”
In een verklaring melden zeven andere organisaties dat de invoering van emissievrije zones al tien jaar is voorbereid. Dit gaat resulteren in een grote verbetering van de luchtkwaliteit en een reductie van de CO2-uitstoot in de centra van grote steden. De verklaring is ondertekend door onder meer Transport en Logistiek Nederland, Bovag en Natuur en Milieu.
De zeven organisaties wijzen erop dat er landelijk afspraken zijn gemaakt over uitzonderingen. Zo worden alleen de meest vervuilende busjes geweerd. Dieselbusjes met een relatief schone motor mogen tot 1 januari 2027 de stadscentra in en busjes met een nog iets schonere motor mogen dat nog een jaar langer. Verder kunnen ondernemers die aantonen dat zij een schonere auto niet kunnen betalen, een ontheffing krijgen.
„Een deel van de ondernemers heeft zich al voorbereid en flinke investeringen gedaan” - Woordvoerster van MKB Nederland
„Twee maanden voor de invoering het beleid nog veranderen, is een teken van slecht bestuur”, vinden de zeven organisaties. „Niet alleen voor de vele bewoners en bezoekers die lijden onder slechte luchtkwaliteit, maar ook naar de betrokken gemeenten en alle ondernemers die investeringen hebben gedaan om zich voor te bereiden.”
Vervangen
Volgens de organisaties zijn al ruim 32.000 elektrische bestelbussen aangeschaft, 1000 elektrische trucks en is het afgelopen jaar ook een groot aantal vervuilende busjes vervangen door auto’s met schonere dieselmotoren die nog tot 2028 in de zones mogen rijden.
MKB Nederland vraagt het kabinet ondernemers te helpen bij de aanschaf van elektrische busjes. Dat heeft de subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s net afgeschaft. Verder pleit de organisatie voor landelijke regels: „Het mag geen lappendeken worden waardoor ondernemers in elke stad aan andere eisen moeten voldoen.”
In de Tweede Kamer lijkt de VVD steun te krijgen van PVV en BBB. Coalitiepartner NSC toonde zich vorige week geen voorstander van uitstel, maar met steun van een aantal kleinere partijen kan er een meerderheid ontstaan. Als de motie wordt aangenomen, is het de vraag of en hoe het kabinet die gaat uitvoeren. Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) vond begin deze maand nog dat de invoering moet doorgaan. Hij wees er ook op dat de invoering van emissievrije zones de bevoegdheid is van gemeenten. Toch bleek hij vorige week gevoelig te zijn voor argumenten voor uitstel vanuit de Kamer.