EconomieDe Zaak
In het voorjaar plantjes, nu kerstpakketten

Bij De Bruine Meren in Otterlo maken ze rond deze tijd de showroom voor de kerstpakketten gereed. Begin oktober starten de bestellingen. In het voorjaar draait alles om plantjes voor de tuin.

Arie de Rooij
Jan van de Herik (rechts) met zijn zonen Willem (links) en Herbert (midden) van tuincentrum De Bruine Meren in Otterlo. beeld RD, Anton Dommerholt
Jan van de Herik (rechts) met zijn zonen Willem (links) en Herbert (midden) van tuincentrum De Bruine Meren in Otterlo. beeld RD, Anton Dommerholt

Het zijn twee productgroepen van het groencentrum, zoals Jan van de Herik (57) zijn onderneming aanduidt. Ze vullen elkaar qua seizoen prima aan. Daarnaast levert de winkel met artikelen voor aankleding van het interieur het hele jaar door een bijdrage aan de omzet. „Gezellige dingen voor op tafel, vensterbank of dressoir, ook bloemen en planten.” Verder worden er workshops gegeven. „Om een krans of een toef te maken bijvoorbeeld, altijd iets met een natuurlijke uitstraling.”

„Mensen zijn opgeruimd, want ze komen om iets leuks te kopen of te doen” - Jan van de Herik, eigenaar van De Bruine Meren

De eigenaar spreekt voor het geheel van een „fijne, gemakkelijke handel”. „Mensen zijn opgeruimd, want ze komen om iets leuks te kopen of te doen. Klantcontact, een persoonlijke benadering vind ik trouwens heel belangrijk. Je loopt even mee, je helpt, je luistert, zodat iedereen met een goed gevoel weggaat.”

Van de Herik begon zijn bedrijf in 1985, als 19-jarige. In eerste instantie was het een groentekwekerij. „Ik vond dat werk mooi, maar wel saai.” Al snel stapte hij over naar planten, met een winkel erbij. Door de tijd heen volgde een geleidelijke uitbreiding. Vandaag de dag zijn er zo’n twintig medewerkers, van wie elf fulltime. Jan heeft inmiddels zijn zoon Herbert (26) naast zich in de zaak. Een andere zoon, Willem (33), runt in het aangrenzende pand een eigen toko: Tegapo. Hij richt zich onder meer op benodigdheden voor wateropslag, zoals regentonnen en ondergrondse tanks.

Middensegment

In het begin van het jaar komen de stekjes binnen. Die groeien in enkele weken uit tot plantjes voor de verkoop. De consument kan ze in de dan volle kas uitzoeken. „Door zelf te kweken kun je scherp met de prijs zijn. Dat maakt ons aantrekkelijk.” Als de planten op zijn, koopt De Bruine Meren er op de veiling in Ede bij. Die staan vervolgens buiten overzichtelijk uitgestald op de parkeerplaats.

„Op beurzen zie je welke kant het opgaat met stijl en kleuren; het wisselt best snel” - Jan van de Herik, eigenaar van De Bruine Meren

Het assortiment in de winkel, met decoratie en groen, wordt opgebouwd door beurzen te bezoeken. beeld RD, Anton Dommerholt

Het assortiment in de winkel, met decoratie en groen, wordt opgebouwd door beurzen te bezoeken. „Daar zie je welke kant het opgaat met stijl en kleuren. Het wisselt best snel.  Op basis daarvan koop je in.” Rustig, gezellig, ontspannen: dat zijn volgens Van de Herik woorden die bij zijn aanbod passen. Niet heftig, niet uitgesproken chic of modern. Hij focust op „het middensegment, misschien iets daarboven”. Kopers zijn vooral mensen uit de omgeving en „uit de eigen achterban”. De reclameactiviteiten zijn veelal afgestemd op die groepen.

Een product dat de laatste tijd erg in trek is, zijn de zijden bloemen. De winkel bevat een grote collectie. Boeketten worden samen met de klant vervaardigd. De bedoeling is om ook met dit materiaal workshops te gaan verzorgen. Online kunnen trouwens thuisworkshops worden besteld. „Dat is begonnen in coronatijd. Dan sturen we de spullen op, met een handleiding en een stappenplan erbij.”

Kerstpakketten

De komende tijd zijn bij De Bruine Meren de kerstpakketten de blikvanger. Daar stoppen Jan en zijn zonen veel creativiteit en energie in. Zij stellen zo’n honderd showpakketten samen. „Dat zijn geen dichtgevouwen dozen, het is een leuk cadeau, met beleving en sfeer.” Het bestaat uit een ondergrond, zoals een dienblad of een oud-Hollands spel, met daarop de gewenste eet- en drinkwaren. Een spel bedenken, doen de Van de Heriks veelal zelf. „De klanten komen hier iets uitkiezen wat past bij hun budget en smaak. In die verkoopperiode ontstaan uit de contacten vaak al ideeën voor het volgende jaar en die werk je dan in de maanden daarna uit.”

Veel tuincentra zijn aangesloten bij een keten als Intratuin of GroenRijk, die gezamenlijk inkoopt. Daar voelt Jan niks voor. „Ik werk liever vrij, zonder verplichtingen. En over concurrentie zit ik niet in. Laat ieder het op zijn eigen manier doen.”

rd.nl/dezaak

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
De Zaak
Mkb

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer