Wanneer de navigatie met een vrouwenstem de weg wijst, nemen mannen vaker risico’s in het verkeer, zo blijkt uit Chinees onderzoek.
De onderzoekers van Fudan University ontdekten dat mannen vaker een dot gas geven bij een oranje verkeerslicht als ze hun instructies van een hogere vrouwenstem ontvangen, schrijft The Telegraph . In een van de experimenten reden 66 mannen in een autosimulator. Als de chauffeurs een verkeerslicht naderden, sprong dat op oranje. Dat betekent dat zij, indien mogelijk, moeten stoppen. Degenen die een vrouwenstem uit hun navigatie hoorden komen, waren 40 procent meer geneigd om juist wat extra gas te geven om het verkeerslicht alsnog te halen.
In een ander experiment moesten de mannen over een plank lopen nadat ze een stemopname hadden gehoord. Degenen die naar een vrouw luisterden, liepen sneller dan degenen die een mannenstem hadden gehoord. Dat bewijst volgens de onderzoekers dat het horen van een hogere stem bij mannen leidt tot het nemen van meer risico’s.
Daarom adviseren de academici de vrouwelijkheid in navigatiestemmen te verminderen. Hoewel innovaties zoals de stemmen van bekendheden in navigatiesystemen populair zijn, is de invloed daarvan op de veiligheid van het verkeer twijfelachtig. Dat geldt vooral als de vrouwenstemmen mannen verleiden tot gevaarlijker rijgedrag, waarschuwen de onderzoekers.
Vliegtuigproducent Boeing past de kennis inmiddels toe in de F/A-18 Super Hornet straaljager. De veelal mannelijke piloten worden daar begeleid door een strenge vrouwenstem. Die is van Leslie Shook, een werkneemster van Boeing, die de instructies insprak nadat de vorige stemactrice als te lief werd beschouwd, schrijft De Telegraaf .