De provincie Zuid-Holland vindt het „een ongewenste ontwikkeling” dat de Schiphol Group stikstofrechten van boeren opkoopt om daarmee eigen vliegvelden te helpen. Vrijdag werd bekend dat de luchthavenexploitant de stikstofrechten van twee Zuid-Hollandse boeren heeft gekocht, om er zeker van te zijn dat Rotterdam The Hague Airport een natuurvergunning kan krijgen. Het vliegveld in Rotterdam valt onder de Schiphol Group.
„Maatschappelijke opgaven als het legaliseren van PAS-melders, de mobiliteits- en woningbouwopgave en de gebiedsprocessen vragen allemaal om stikstofruimte”, zegt een woordvoerster van het provinciebestuur. „Als de Schiphol Group stikstofrechten opkoopt van boerenbedrijven, kunnen wij de vrijgekomen stikstofruimte niet onderbrengen in onze algemene stikstofbank. De opkoop van agrarische bedrijven door Schiphol ziet de provincie als een ongewenste ontwikkeling. Dit hebben wij dan ook onder de aandacht gebracht bij het Rijk en Schiphol.”
Eerder kocht het luchthavenbedrijf voor ongeveer 25 miljoen euro stikstofrechten op van boerenbedrijven om een natuurvergunning voor luchthaven Schiphol veilig te stellen. Dat leidde tot veel kritiek, onder meer uit de Tweede Kamer.
Volgens demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) handelt Schiphol „gewoon binnen de regels”. GroenLinks-PvdA, de grootste fractie in de Provinciale Staten van Zuid-Holland, maakt desondanks bezwaar tegen de gang van zaken. „Dat het formeel mag, maakt het nog niet rechtvaardig”, zegt Statenlid Lars Klappe. „Op deze manier geldt het recht van de sterkste, waarbij een individuele boer per definitie minder sterk staat dan de Schiphol Group.”
Nico Verduin, regiovoorzitter van LTO Noord, zegt „zeer verbaasd” te zijn dat de Schiphol Group nu opnieuw stikstofrechten koopt. „Waar is het moreel kompas van Schiphol? Dit is weer een klap in het gezicht van land- en tuinbouwers”, aldus Verduin. „Ongeveer 3600 PAS-melders wachten al bijna vijf jaar op een vergunning. Drie opeenvolgende landbouwministers hebben gezegd: we gaan dit oplossen, het heeft de hoogste prioriteit. Maar ondertussen worden de wildwesttaferelen met stikstof nog steeds gefaciliteerd. Alleen het recht van de sterkste lijkt te gelden en wie de grootste portemonnee heeft. Dat de Nederlandse Staat de grootste aandeelhouder is van Schiphol, maakt het extra onrechtvaardig.”