BinnenlandLelystad airport
Volgend kabinet besluit over toekomst Lelystad Airport

De Tweede Kamer wil dat de Schiphol Group haar luchthaven Lelystad Airport niet gaat gebruiken voor commerciële vluchten. Vier vragen en antwoorden.

Het interieur van de aankomsthal. beeld ANP, Koen van Weel
Het interieur van de aankomsthal. beeld ANP, Koen van Weel

Wat heeft de Tweede Kamer precies uitgesproken?

Tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vorige week woensdag, dienden de Partij voor de Dieren, ChristenUnie, GroenLinks-PvdA, SP, D66 en Volt gezamenlijk een motie in. Daarin valt te lezen dat opening van Lelystad Airport voor de commerciële luchtvaart „onwenselijk is voor het klimaat, de volksgezondheid en de schaarse stikstofruimte”.

Verder verzoeken de fracties de regering met de lokale autoriteiten en inwoners „een alternatief te presenteren voor een maatschappelijke investering in de regio”. Bij de stemming over de motie, afgelopen dinsdag, bleek dat de fracties van NSC, BBB en CDA de Kameruitspraak aan een meerderheid hielpen.

Valt nu definitief het doek voor Lelystad Airport?

De uitspraak van de Kamer heeft betrekking op het commerciële vliegverkeer. Op dit moment is de luchthaven in Lelystad in gebruik als trainingslocatie voor verschillende vliegscholen.

Ook zitten er bedrijven die privévliegers en helikopterpiloten opleiden. Tevens is er een onderhoudsbedrijf gevestigd waardoor er regelmatig zakenjets en kleine verkeersvliegtuigen naar de luchthaven in de polder komen. Verder maken sportvliegers gebruik van de luchthaven in Flevoland. Ook zakelijke vluchten, rondvluchten en medische vluchten vinden plaats vanaf Lelystad Airport.

Of Lelystad Airport nu wel of niet opengaat voor vakantievluchten, is een besluit dat het komende kabinet moet nemen. Van de onderhandelende partijen stemden NSC en BBB voor de motie om de luchthaven niet open te stellen voor vakantievluchten. PVV en VVD houden wel vast aan opening. Als de genoemde vier partijen met elkaar de onderhandelingen aangaan, zijn ze op dit punt in ieder geval verdeeld.

Waarom wilde de politiek Lelystad Airport aanvankelijk wel laten groeien?

In 1993 nam Schiphol de luchthaven Lelystad over. Na die tijd ontstonden plannen om Lelystad Airport te gebruiken voor groot commercieel vliegverkeer. De achtergrond daarvan was dat Schiphol verder kon groeien als internationale luchthaven. Regering en Tweede Kamer stemden daarmee in.

In de jaren daarna kwamen er bezwaren van allerlei aard naar boven, maar de intentie van de achtereenvolgende kabinetten was wel dat de vakantievluchten vanaf Lelystad konden plaatsvinden.

Hoeveel geld is er de afgelopen jaren besteed om Lelystad Airport geschikt te maken voor vakantievluchten?

Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow the Money berekenden begin dit jaar dat er in de periode 2008 tot en met 2022 ruim 243 miljoen euro is geïnvesteerd om de luchthaven uit te breiden. Voor dat geld is de landingsbaan verbreed en verlengd, een nieuwe terminal gebouwd, de luchtverkeersleiding uitgebreid, de verkeerstoren verhoogd en zijn nieuwe wegen aangelegd. Ook ambtelijke kosten en onderzoeken zitten in dit bedrag verwerkt.

Op dit moment lijken die investeringen kapitaalvernietiging. In een reportage op de luchthaven in Lelystad na aanvaarding van de Kamermotie die de Volkskrant woensdag publiceerde, komt dat beeldend tot uitdrukking: „De bagageband werkt, maar draait alleen als er een inspecteur langskomt om te controleren of alles het nog doet.”

> Zie ook Accent pagina 10.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Lelystad Airport

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer