Nationale Nederlanden treft schikking woekerpolissen
Verzekeraar NN Group schikt voor circa 300 miljoen euro met slachtoffers in de zogeheten woekerpolisaffaire. De verzekeraar heeft daarover dinsdag een overeenkomst gesloten met een aantal claimorganisaties.
Het gaat om compensatie voor klanten van onder meer Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en ABN AMRO Levensverzekeringen die te veel kosten voor hun beleggingsverzekeringen hebben betaald.
De afspraken zijn gemaakt met ConsumentenClaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond. In beginsel geldt de compensatie alleen voor de mensen die bij een van deze organisaties zijn aangesloten. Alle juridische procedures tegen NN worden nu stopgezet.
Behalve de 300 miljoen voor de schikking zet NN ook 60 miljoen euro opzij voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet zijn aangesloten bij de organisaties en die niet eerder een vergoeding hebben gehad.
Volgens de Consumentenbond werken de betrokken partijen de praktische uitvoering van de regeling de komende maanden verder uit. Daarna ontvangen consumenten die zich bij een van de belangenorganisaties hebben aangemeld, bericht over wat de regeling voor hen betekent.
De tegemoetkoming per polishouder bedraagt minimaal 500 euro en kan in een enkel geval oplopen tot meer dan 10.000 euro, aldus de Consumentenbond. De deal gaat alleen door als minimaal 90 procent van de aangesloten klanten akkoord gaat met de regeling.
Gerechtshof
Dat NN bereid is tot compensatie over te gaan heeft veel te maken met een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag. Dat stelde in september 2023 een groep klanten die collectief naar de rechter waren gestapt grotendeels in het gelijk. Meerdere grote verzekeraars verloren daarop miljoenen aan beurswaarde.
In november trof verzekeraar ASR al een schikking van honderden miljoenen euro’s om de schade bij klanten met een woekerpolis te vergoeden.
De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht vanaf de jaren negentig. Claimorganisaties probeerden gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij verzekeraars. Dat had succes. Veel consumenten sloten zich aan.
Topman David Knibbe van NN spreekt van een „belangrijk resultaat” voor iedereen die is betrokken bij deze langslepende kwestie en zegt blij te zijn dat met de definitieve schikking de zaak nu eindelijk afgerond kan worden.
Koude kermis
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond stelt dat klanten met een woekerpolis van een koude kermis thuiskwamen. „Ze sloten die polissen af met het idee om daarmee later een hypotheek af te lossen of om een pensioen mee aan te vullen. Dat bleek onhaalbaar. Deze regeling compenseert hen nu voor de hoge kosten die ze hebben betaald. Daar hebben we lang voor gestreden, maar nu kan dat boek dicht.”
Er wordt nog gepraat met Achmea over een schikking. Die verzekeraar laat weten het belangrijk te vinden om voor de klanten en het bedrijf een punt achter het dossier te kunnen zetten, maar doet nog geen concrete toezeggingen.