Uitgever voor economielessen met ‘minder ik’: „Denken na over aanvullend materiaal voor christelijke scholen”
Onderwijsuitgever Seneca Burgerschap gaat een lesmethode voor economie op middelbare scholen uitgeven die leerlingen moet bijbrengen dat economie niet alleen draait om eigenbelang en geld verdienen, maar om relaties en samenwerken.
De methode is bedacht door de christelijke econoom Lans Bovenberg, maar niet exclusief bedoeld voor gebruik op christelijke scholen. Uitgever Seneca, die zich vooral bezighoudt met maatschappijleer, brengt deze volgend jaar op de markt.
„Wij zijn geen christelijke uitgever, maar deze lesmethode past goed bij onze focus op burgerschap en het maatschappelijk belang”, zegt directeur Marco Veldman van Seneca. „Economie is meer dan cijfermatig bezig zijn. Het vak gaat bijvoorbeeld ook over slim en eerlijk ruilen.”
Seneca en Bovenberg zetten vrijdag hun handtekeningen onder de samenwerking. Seneca gaat het lesmateriaal aanvullen met materiaal voor docenten en ondersteunende filmpjes voor leerlingen, en gaat de methode ook digitaal aanbieden. In een later stadium wil de uitgever ook de inhoud van de methode onder de loep nemen. Ook Bovenberg zal daar komende jaren nog bij betrokken blijven. Uitgever Veldman heeft nog geen concreet doel hoeveel scholen er in de komende jaren bij moeten komen. „We gaan dit aan voor de lange termijn.”
Econoom Bovenberg werkt al sinds 2015 aan de lesmethode. De ontwikkeling is financieel mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation, een stichting van Randstad-oprichter Frits Goldschmeding, gericht op „een betere wereld voor mens, werk en economie”. Maar die stichting draaide in 2021 de geldkraan dicht, omdat nog te weinig scholen ermee werkten. Op dit moment werken vier scholen met de lesmethode. Een daarvan is de reformatorische scholengemeenschap Van Lodenstein in Amersfoort.
Lans Bovenberg is „heel blij” met de samenwerking. Seneca kan helpen met „marketing, digitale ondersteuning en didactische input” rond de nieuwe onderwijsmethode, zegt hij. Mogelijk komt er ook aanvullend materiaal voor christelijke scholen. „We zijn bezig om te overleggen met christelijke scholenkoepels en de reformatorische scholengroep Driestar of dat nodig is, of dat we beter kunnen inzetten op gerichte nascholing van docenten.” De nadruk in de methode op relaties en samenwerken sluit sowieso goed aan op scholen met een christelijke identiteit en hun aandacht voor naastenliefde, zegt Bovenberg.
De onderwijsmethode sluit verder aan op de toenemende aandacht in de samenleving voor ethiek, burgerschap, goed overheidsbestuur, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, stelt Bovenberg. „Economie gaat niet alleen over markten, geld en eigen belang, maar ook over samenwerking, vertrouwen en gezamenlijk belang.”