Met een concert van een scratchkoor onder leiding van André van Vliet zijn de avonden van het Reformatorisch Dagblad rond de psalmberijming van 1773 zaterdagavond in Gorinchem afgesloten.
Tijdens de avond in de Grote Kerk van Gorinchem zong het koor –dat uit een kleine 170 zangers bestond– een programma met muziek rond het psalmboek van 1773, dat dit jaar 250 jaar bestaat. Naast bestaande koorcomposities klonken ook nieuwe werken die Marcel van de Ketterij (Psalm 100), Johan Bredewout (Psalm 121) en Leander van der Steen (Psalm 150) speciaal voor dit project hadden gemaakt.
RD-muziekredacteur Jaco van der Knijff hield onder de titel ”Het psalmboek van 1773: stokoud maar springlevend” een referaat. Daarin betoogde hij dat je met de berijming van 1773 twee kanten op kunt redeneren. Het is enerzijds volgens hem niet moeilijk de schaduwzijden van dit psalmboek te benoemen: de herkomst van de bronbundels van Ghysen, Laus Deo Salus Populo en Voet; de verlichtingstheologie; de verouderde taal. En Van der Knijff wilde dit ook niet allemaal wegwuiven. „Ik zeg niet dat 1773 het einde van alle tegenspraak is. Alsof deze berijming canoniek is en nooit vervangen zou mogen worden.”
Maar je kunt ook de lichtzijden van het psalmboek benoemen, aldus Van der Knijff. Waarbij stokoud niet staat voor fout, maar voor oud en vertrouwd. „En met dat iets oud en vertrouwd is, kan het ook zomaar goud zijn. Een juweel dat je koestert, een schatboek waar je dankbaar uit put. Een springlevende erfenis.”
Volgens hem spelen de psalmen van 1773 nog altijd een grote rol in de levens van vele mensen, van de wieg tot het sterfbed. Wel wees Van der Knijff erop dat het gevaar dreigt dat alleen de geliefde verzen gezongen worden. „Dan erkennen we wel dat ons psalmboek een schatkamer is, maar voor een groot deel gaan we ermee om als was het een museum. We zijn er dankbaar voor en zuinig op. Maar een groot deel van de museumstukken komt nooit van z’n plek, wordt nooit gebruikt.” Hij riep ertoe op in het jubileumjaar het goud van het psalmboek weer eens op te poetsen en het gehele psalmboek te gebruiken. „En zo de ervaring op te doen: het psalmboek is oud, stokoud. Maar, met alle lek en gebrek, nog altijd springlevend.”
De avond in Gorinchem werd geopend door ds. W.J.C. van Blijderveen, hersteld hervormd predikant in Kruiningen, die een meditatie hield over Psalm 100. Directeur Cornell Heutink van Erdee Media Groep verzorgde de sluiting.
Tijdens de avond bespeelde Marcel van de Ketterij het drieklaviers Bätz/Witteorgel (1761/1853) in de Grote Kerk van Gorinchem. Ook trompettist Maurice van Dijk verleende zijn medewerking.