Het merendeel van de basisscholen ziet dat kinderen meer concentratie en energie hebben sinds de school eten aanbiedt. Bovendien eten de kinderen over het algemeen gezonder en gevarieerder. Dat komt naar voren uit de evaluatie van het Jeugdeducatiefonds, waarop basisscholen sinds oktober afgelopen jaar een beroep kunnen doen om hun leerlingen ontbijt, lunch of bijvoorbeeld een tussendoortje aan te bieden.
„Het effect blijkt nog groter dan verwacht”, zegt directeur Hans Spekman van het fonds. Zo zagen scholen ook dat de band verbeterde: zowel tussen de school en ouders als tussen de school en de kinderen. Het eten in de klas zorgde in sommige gevallen voor een fijnere sfeer op school en soms deelden kinderen ook meer over hun thuissituatie.
De meeste ouders reageerden erg positief op scholen die besloten om eten aan te bieden aan hun kinderen. Wel zag het fonds een verschil. Op sommige scholen werd het schoolontbijt alleen aangeboden aan kinderen die dit mogelijk nodig hebben. In die gevallen was het echter moeilijker om ouders en kinderen te bereiken met het aanbod, omdat zij zich schamen. „Op scholen waar geen onderscheid gemaakt wordt en álle kinderen kunnen mee-eten ervaren kinderen en ouders deze drempel niet”, aldus het onderzoek.
Meer dan vijfhonderd basisscholen krijgen van het Jeugdeducatiefonds geld om een maaltijd te verzorgen voor hun kinderen. De vragenlijst over het effect van de maaltijden is ingevuld door 457 scholen die aangaven gebruik te maken van het budget voor het eten. De meeste scholen (53 procent) bieden kinderen ontbijt aan, gevolgd door tussendoortjes zoals fruit of een mueslireep.
Het fonds kreeg subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het project loopt nog tot het voorjaar.