Christelijke opleidingen bezorgd dat aanpak lerarentekort identiteit schaadt
Drie hbo-instellingen waar christelijke leerkrachten worden opgeleid, CHE, Viaa en Driestar educatief, zijn bezorgd over de aanpak van het lerarentekort. Ze willen niet dat op christelijke scholen docenten met een andere levensovertuiging voor de klas komen te staan.
Ze uiten hun zorgen in een brief aan de Tweede Kamerleden van ChristenUnie, CDA en SGP. Donderdag vergaderen de parlementariërs over leraren en de lerarenopleidingen. De bewindspersonen van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en de sectorraden van het onderwijs hebben een voorstel gedaan voor het aanpakken van het lerarentekort. Onderdeel van de plannen is de vorming van regionale verbanden van basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, vakbonden en lerarenopleidingen. In die regionale verbanden moeten bindende afspraken worden gemaakt over het verdelen van de schaarse leraren. De christelijke lerarenopleidingen zien hierin een bedreiging voor het levensbeschouwelijk onderwijs in Nederland.
Identiteit
In het plan om ongeveer dertig regionale verbanden op te richten, ontbreekt volledig „de eigenstandige positie van levensbeschouwelijk onderwijs en de samenwerkingsverbanden die er op dit moment al zijn, bijvoorbeeld rond Samen Opleiden”, schrijven zij. „Deze samenwerkingsverbanden werken vaak landelijk en niet regionaal en de onderlegger is het gedeelde belang van opleiden en benoemen in lijn met de identiteit van de scholen.”
Vrije scholen, islamitische scholen en Joodse scholen hebben ook al laten weten er bezorgd over te zijn dat een regionaal verband straks kan bepalen dat ze een leraar met een andere levensbeschouwing voor de klas krijgen.
In de plannen wordt volgens de drie christelijke hbo-instellingen geen rekening gehouden met de onlangs door hen opgerichte Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie (ELA) waarbinnen hogescholen en universiteiten al samenwerken om protestants-christelijke basis- en middelbare scholen en mbo-scholen van docenten van alle vakgebieden te voorzien.
Vrijheid
CHE, Viaa en Driestar stellen dat de plannen ingaan tegen de vrijheid van onderwijs en een ontkenning zijn van het huidige bestel. De praktijk leert volgens hen bovendien dat leraren zelf kiezen op welke school zij willen werken. „Grote schoolbesturen erkennen dit, binnen een schoolbestuur is het al bijna niet mogelijk leraren te sturen naar specifieke scholen. Wij denken dat deze maatregel enorme bestuurlijke drukte geeft en een grote afleider is van het oplossen van het probleem.”
De christelijke lerarenopleidingen hebben daarnaast moeite met de plannen voor meer regie op de inhoud van de lerarenopleidingen. „Het gevolg kan zijn dat de eigenheid van de afzonderlijke opleidingen afneemt.”