Het aantal abonnees van streamingdienst Netflix is het voorbije kwartaal minder hard gegroeid dan voorheen. In het derde kwartaal kwamen er per saldo iets meer dan 5 miljoen betalende abonnees bij voor de videodienst. Het populairst waren de goedkopere abonnementen waarbij kijkers ook reclames voorgeschoteld krijgen.
In de voorgaande vier verslagperiodes kwamen er nog per kwartaal tussen de 8 miljoen en 13 miljoen abonnees bij. Maar analisten zagen de zwakkere groei al aankomen. In eerdere kwartalen zorgden maatregelen van Netflix tegen het gratis delen van inloggegevens voor de streamingdienst namelijk voor een sterke aanwas van nieuwe klanten.
De omzet steeg op jaarbasis met 15 procent tot 9,8 miljard dollar (bijna 9,1 miljard euro). Dat kwam vooral door de nieuwe kijkers die erbij kwamen. De gemiddelde opbrengst per abonnee bleef min of meer gelijk aan die van een jaar eerder. Om daar verandering in te brengen heeft Netflix onlangs in een aantal landen de prijzen verhoogd.
De nettowinst steeg tot 2,4 miljard dollar, tegenover 1,7 miljard dollar in het derde kwartaal van vorig jaar. Dat kwam vooral doordat het entertainmentbedrijf het voorbije kwartaal minder uitgaven had gedaan dan in andere kwartalen.