„Ik heb een opdracht met gospelmuziek”
Debatavond van Kom Ook-groep over gospelmuziek
HOOGLANDERVEEN - „Ik ben ervan overtuigd dat ik een opdracht heb met het zingen van gospelmuziek”, meent gospelzanger Gerald Troost. Het is de diepste „toon” van ds. Van Amstel om „mensen bij de Heere Jezus te brengen.”
Zaterdagavond stonden de muzikant en de predikant naast elkaar en soms tegenover elkaar op het podium. Ruim 400 jongeren waren naar Hooglanderveen gekomen om een avond van de Kom Ook-groep bij te wonen. Behalve debat en muziek waren er video-opnames van een gospelconcert met Michael W. Smith in het Gelredome in Arnhem.
„Misschien was de heftige muziek voor sommige reformatorische jongeren wel een cultuurschok”, zei debatleider Evert van Dijkhuizen, schrijver van een artikelenserie over gospelmuziek in deze krant. Van Dijkhuizen wees erop dat volgens een door deze krant gehouden enquête ongeveer een derde van de reformatorische jongeren naar gospelmuziek luistert.
Zoektocht
De Veenendaler Gerald Troost is na de Amerikaanse zanger Michael W. Smith de populairste gospelzanger onder de reformatorische jeugd. Hij zong zaterdagavond drie liederen: ”Koning van mijn hart”, waarin hij zijn zoektocht naar God bezingt, ”Thuis”, over zijn jonggestorven broertje, en ”Honderd procent”, dat het lijden van de Heere Jezus als thema heeft.
De gospelzanger, die uit de Hervormde Kerk (Gereformeerde Bond) afkomstig is, is nu lid van een evangelische gemeente. Hij wijdt zich tegenwoordig fulltime aan de muziek en zegt dat hij zich met zijn gospelmuziek een zingende prediker voelt. „Ik ben ervan overtuigd dat ik een opdracht heb.”
Ds. J. Van Amstel, christelijk gereformeerd predikant te Ede, is ook van zijn eigen opdracht overtuigd. Zijn diepste „toon” is het om „mensen bij de Heere Jezus te brengen”, maar hij heeft „niet veel met gospelmuziek.” Hij heeft niet alleen bezwaren tegen een groot aantal onevenwichtige gospelteksten; ook de entourage kan hij niet waarderen. „Kun je over de muren van het hart niet zónder lawaai zingen? Hoe zal ik me in de hemel thuis voelen als het daar zo klinkt?”
De predikant vindt het belangrijk om open met jongeren te communiceren. „Ga samen met de kinderen luisteren naar de muziek en praat er met hen over”, adviseert hij opvoeders.
Stelling
Na de pauze is er een debat met de twee sprekers en drie jongeren. Stevianne Veldwijk uit Veenendaal vindt Michael W. Smith „geweldig” en wordt „geraakt” door zijn teksten. Marcel Vroegop, theologiestudent uit Kesteren, mist bepaalde elementen in gospelmuziek en heeft de indruk dat die niet tot eer van God is. Agna van Rees uit Utrecht zegt dat gospelliederen de strijd en de worsteling van het leven recht kunnen doen. De zaal kan door handopsteken reageren op stellingen.
Een minderheid is het eens met de stelling: „Gospel is niets anders dan christelijke popmuziek.” Troost: „Het is een valkuil voor een gospelartiest om de eer naar zichzelf te trekken, maar dat geldt ook voor voorgangers.” Vroegop: „Pak je met gospelmuziek niet de kar van satan om God te eren?” Veldwijk: „Het gaat om muziek met dezelfde instrumenten, maar met een andere inhoud.”
Ds. Van Amstel meent dat de boodschap in stijl naar voren moet worden gebracht. Hij noemt het voorbeeld van een meisje uit de hardrockscene dat tot bekering kwam en daarna ook niet meer wilde luisteren naar hardrockgospelmuziek.
De uitspraak: „Wie gospelmuziek te heftig vindt, kan beter ook Psalm 150 niet zingen”, kreeg nauwelijks bijval. Ds. Van Amstel: „Dat is knollen met citroenen vergelijken. Bij het ene gaat het over het aantal decibels, bij het andere over de muziekinstrumenten.” Troost: „De muziekinstrumenten uit Psalm 150 zorgden ook voor veel decibels. In Afrika kan een kerkdienst er lawaaiig aan toegaan.”
Een minderheid is het eens met: „Het is niet eerbiedig om tijdens het zingen van geestelijke liederen te dansen en te springen.” Veldwijk: „Het is heel Bijbels. In de psalmen staat: „Heft uwe handen naar omhoog.” David danste voor de ark. Ik vind het gaaf om dat over te nemen.”
Vroegop: „Dansen in de Bijbel is wel iets anders dan dansen in het Gelredome. Dansten de mensen daar door de heftige beat, of huppelden ze van zielenvreugd?”
Troost beaamt dat veel gospelartiesten weinig diepgang hebben. „Maar”, werpt hij tegen, „ook predikers kunnen eenzijdig zijn of diepgang missen. Sommige mensen lijken helemaal niet toe te komen aan dankbaarheid.”
Aan het eind van de avond voert ds. Van Amstel een pleidooi voor het zingen van psalmen die door God geïnspireerd zijn en een goed middel kunnen zijn tot bekering.
Beluister hier de volledige uitzending van de avond.
Lees meer in het dossier Gospelmuziek.
Reacties (133)
leen redacteur | maandag 3 december 2007 - 12:27 | |
aantal posts:635 | ik bn ook 1keer by gerald troost gweest,hy zingt wel mooi,met een duidelijke boodsgap |
Zusje bezorger | maandag 3 december 2007 - 15:10 | |
aantal posts:40 | Hallo lieve mensjes... Gerald zelf vondt het een geweldige avond, omdat Hij eenheid en Gods Geest voelde!
|
btburger stagiair | maandag 3 december 2007 - 15:53 | |
aantal posts:56 | kben fan van gerald | |
I'm not a complete idiot, some parts are missing. |
Jeffer correspondent | maandag 3 december 2007 - 18:25 | |
aantal posts:130 | Juist |