Vervoer per lift lijkt heel simpel. Je stapt in op de begane grond, kiest een verdieping en binnen een paar tellen zoef je naar de etage waar je naartoe wilt. Dat werkt prima in een appartement of flat. Dat komt omdat deze gebouwen slechts een paar verdiepingen en enkele liften tellen.
Liftvervoer in een wolkenkrabber is een heel ander verhaal. Het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa in Dubai, telt 162 verdiepingen. Met de lift reizen is in dat geval een hele onderneming.
Wil je je in een wolkenkrabber van verdieping 25 naar etage 86 verplaatsen, dan kan dat op verschillende manieren.
Mogelijkheid één is het opdelen van het gebouw. Stel, de wolkenkrabber heeft honderd etages. Door dat aantal in vieren te delen, kun je met een lift vanaf de begane grond naar verdieping 25, 50, 75 en 100. Op een van die etages kun je overstappen in een lift die elke verdieping aandoet.
Wat ook kan is vervoer per dubbeldekslift. Dat soort liften doet twee verdiepingen tegelijk aan. Met zo'n lift kun je tegelijkertijd een stop maken op het laatste deel van een verdieping en op de eerste etage van een hoger gelegen verdieping.
Optie drie: een liftschacht waarin zich meerdere liften tegelijk bewegen. Handig, want alle liften kunnen op elke verdieping stoppen. Nadeel: omdat dit vervoer plaatsvindt in één liftkoker is de kans aanwezig dat liften botsen.
Wat verder opvalt in een wolkenkrabber is de hoge snelheid van de liften. Omhoog heeft de lift een vaart van zo'n 60 kilometer per uur, naar beneden is dat 36 kilometer. Dat verschil in snelheid heeft te maken met de zwaartekracht. Zou de lift even snel omlaag als naar boven gaan, dan zou je maag omhoogkomen. Met alle vervelende gevolgen van dien.