En dus ging de tweede klas vmbo-leerlingen die praktijklessen economie hebben, aan de slag.
Het werkt als volgt: de leerlingen leren in de lessen om een eigen bedrijf te beginnen. Ze maken een echt ondernemingsplan voor hun bedrijf. Dit ondernemingsplan wordt tijdens een officieel moment gepresenteerd op het kantoor van de Rabobank in Barneveld. De accountmanager van de Rabobank en een medewerker van de stichting Day for Change vuren daarna kritische vragen af op de leerlingen. De bedrijfjes krijgen daarna een microkrediet van de Rabobank.
Met deze kleine lening organiseerden de leerlingen afgelopen vrijdag een gezellige markt in het atrium van de school. De PR van de bedrijfjes werkten goed. Niet minder dan 800 mensen bezochten de markt.
Goede verkooptechniek leverde 5000 euro omzet op
Veel verschillende producten werden aangeboden. Van zweedse fakkels en decoratiemateriaal tot ijs en snacks. De verkooptechnieken van de leerlingen wierp ook zijn vruchten af met een totale opbrengst van bijna 5000 euro.
De lening moeten de bedrijven weer terugbetalen aan de Rabobank. En de winst? Die gaat naar stichting Day for Change. Deze stichting zorgt ervoor dat de winst gebruikt zal worden voor microkredieten in ontwikkelingslanden.
De actie zal op 1 mei afgesloten worden. Het hoogtepunt zal dan de presentatie van de mystery shoppers zijn. Dit zijn 3 docenten die onopvallend over de markt gelopen zijn. Zij hebben de bedrijven beoordeeld op klantvriendelijkheid, originaliteit, verkooptechniek en rekenvaardigheid. Zij zullen tijdens de afsluitende bijeenkomst bekend maken welke leerlingen zich de topverkopers mogen noemen. Spannend dus.
Mevrouw Van Mourik was deze middag de Mystery Shopper. Ze vond de keuze wel wat moeilijk. "De leerlingen hebben enorm hun best gedaan om de markt te doen slagen. Ik heb wel verschil in bedrijven gezien. Een paar bedrijven sprongen er echt uit. We gaan er nog over vergaderen en houden de uitslag nog even geheim tot 1 mei."
Meneer Van Panhuis heeft de Day for Change markt geregeld. Het ging hem niet zozeer om de opbrengt. "Ik vind het belangrijk dat de leerlingen ervaren wat het is om een eigen bedrijf te hebben. Het is mooi om de inzet en het enthousiasme van de leerlingen te zien. Ik ben ervan overtuigd dat veel leerlingen deze ervaring in hun leven zullen gebruiken. Een tijdje geleden hoorde ik een oudleerling van vijf jaar geleden er nog steeds over praten. Uiteraard ben ik ook blij met de opbrengst, want dit is toch wel een beloning van de inzet van de leerlingen"
Al met al een geslaagde actie. Nu nog even afwachten wie de topverkopers waren.