-
De ZOA-nacht –zoals de lessenmarathon ook wel genoemd wordt– is een traditie op het Driestar College. Jaarlijks halen scholieren sponsorgeld op voor een project van de ZOA in Uganda. Dit jaar is er in totaal zo’n 87.000 opgehaald.
Bij de opening in de aula blijkt dat de sfeer er goed in zit. De jongeren zijn uitgelaten en joelen er flink op los.
Klas V3Z2k gaat het eerste uur de keuken in: cakes bakken. De ovens gaan aan. Vervolgens mikken de leerlingen eieren, zout, suiker en andere benodigdheden voor de cake stap voor stap bij elkaar. Jolinda geniet van het kokkerellen. „Ik doe het thuis ook wel eens. Het gaat prima. Je kliert wel wat, maar hebt daardoor wel veel lol met elkaar.”
Ondertussen valt bij de workshop tassen maken een eerste slachtoffer. In plaats van in de stof verdwijnt de speld in een vinger. Een pleistertje wordt aangerukt.
Uur twee staat er ”Leuk!” op het programma. De leerlingen maken een Afrikaanse lekkernij: appel gedoopt in gesmolten chocolade. Anneke vindt het een leuke activiteit. Anneke: „Zoiets doe je niet elke dag.” „En het is nog lekker ook”, vult Jojanne aan.
In het lokaal waar de klas het derde lesuur zit, is het schemerdonker. Slaapverwekkend! Alleen wat kaarsen verlichten de ruimte. De docent leest een middeleeuws verhaal voor. Robbert: „Het is gelukkig best spannend en de docent leest goed op toon. Het gaat over diefstal van zilveren bekers uit een kasteel.” Als het verhaal plotseling eindigt, is het de beurt aan de leerlingen om te schrijven.
Gehamer, getimmer, geklets en geschreeuw. Dat is het toneel van het creatieve uurtje rond middernacht. Frisdrankblikjes worden opengereten en aan stukken geknipt. Een andere groep leerlingen timmert de gekleurde vierkantjes blik een voor een op een houten plaat. Samen maken de leerlingen een mozaïek van het werelddeel Afrika. Middenin bevindt zich een rood-rozig hart. Daarom ook de actie: ”Hart voor Afrika”.
Pauzes zijn voor de meeste leerlingen een welkome afwisseling. Even wat hangen, wat springtouwen en wat eten en drinken. Maar het uurtje gym is een echt hoogtepunt. „Daar word je tenminste weer wakker van”, zucht iemand. Na het sporten zakken de jongeren in. De energie is op. Bij het ‘krukelen’ –een maffe vorm van zeskamp– valt het nog mee. Daar zijn ze wel voor te porren. Maar rond 04.00 uur wordt het menens. De leerlingen bluffen dat het allemaal nog wel goed gaat. Maar de meesten zijn verre van fris en fruitig.
In het lokaal klinkt hier en daar een luidruchtige geeuw. Sommige leerlingen liggen voorover op hun tafeltje. Het hoofd in de handen. Anderen staren wat wezenloos voor zich uit. Als er geklapt moet worden voor een knutselwerkje, komen de handen nauwelijks meer op elkaar. De monden, die eerst zo joelden en gilden, zwijgen.
Bij biologie moeten dieren ontleed worden. Mosselen en haringen gaan onder het mes. De misselijkmakende lucht staat de meeste leerlingen niet aan. Silvan: „Ik had al een afkeer van vis. Maar nu helemaal. Mijn vriend zat met de darmen van die vis te jojoën. Echt walgelijk.”
Na het ontbijt volgt het laatste lesuur. De dames storten zich op elkaars kapsels en proberen de haren in fatsoen te krijgen. Het aftellen begint. Het zwoegen tijdens de ZOA-nacht is ten einde. De lichtkrant bij de uitgang wenst iedereen een „Welterusten” toe. Niet verkeerd na zo’n nacht!
-
INTERVIEW 2
Naam? Jan-Hendrik van Vulpen (15) uit Montfoort.
Klas? Vmbo 3 basisberoepsgerichte leerweg (V3Z3bl).
Hoeveel geld opgehaald? „Mijn vader is diaken. Dus kreeg ik via de diaconie van de kerk 75 euro voor de actie.”
Lessenmarathon? „Geweldig om zoiets een keer te doen. Al zou ik blijven zitten, dan doe ik het graag nog eens.”
Meeste zin in? „De vakken koken en gym. Koken heb ik ook in mijn pakket zitten, dat vind ik erg leuk.”
Tactiek om wakker te blijven? „Stiekem toch een energiedrankje drinken. Eigenlijk mag het niet. Een heleboel doen het toch.”
20.30 uur? „Het is al donker buiten, maar ik maak het nog goed.”
23.30 uur? „Ik merk nog niets van vermoeidheid.”
03.00 uur? „Al een stuk vermoeider. Als je stil zit, is het zwaar. Soms word je ook een beetje hyper van alles.”
06.00 uur? „Ik zit er nu echt helemaal doorheen. Zou eigenlijk best al naar huis willen.”
-
INTERVIEW 4
Naam? Annemarie Slingerland (14) uit Berg Ambacht.
Klas? Vmbo 3 kaderberoepsgerichte leerweg (V3Z1k).
Hoeveel geld opgehaald? „Ik wilde eerst heel veel gaan ophalen. Maar het is er uiteindelijk niet echt van gekomen. Ik heb sponsors gezocht bij een paar bedrijven. Dat leverde 65 euro op.”
Lessenmarathon? „Goed dat ze dat doen als school voor een goed doel. Wij zitten maar een beetje in het luxe Nederland.”
Meeste zin in? „Gym, lijkt me zo grappig als je moe bent.”
Tactiek om wakker te blijven? „Ik heb van tevoren heel veel geslapen.”
20.30 uur? „Nu gaat het heel goed. Ik ben nog klaarwakker.”
23.30 uur? „Goed. Ben wel drukker dan eerst. We moesten mosselen uit elkaar halen, daar ben ik weer helemaal wakker van geworden. Zo vies!”
03.00 uur? „Hartstikke helder. We hebben als klas bedacht om bij elk heel uur tien keer te springen. Dat helpt ook wel.”
06.00 uur? „De afgelopen uren waren het zwaarst. Nu heb ik het gevoel alsof het alweer avond is.”
-
INTERVIEW 6
Naam? Sem ’t Gilde (15) uit Oudekerk aan de Amstel.
Klas? Vmbo 3 basisberoepsgerichte leerweg (V3Z4bl).
Hoeveel geld opgehaald? „In totaal 120 euro. Ik ben langs de deuren sponsors wezen werven.”
Lessenmarathon? „Heel leuk idee. Het is weer eens iets anders.”
Meeste zin in? „Gym. Ik houd van sporten. Nog eens extra leuk om het ’s nachts te doen.”
Tactiek om wakker te blijven? „Nee niets. Ik houd het zo natuurlijk mogelijk.”
20.30 uur? „Het is nog maar het begin. Ik heb nog wenig gedaan. Dus het gaat nog goed.”
23.30 uur? „Supergoed. Nergens last van.”
03.00 uur? „Beetje last van mijn keel. Door het schreeuwen. Verder nog redelijk helder hoor.”
06.00 uur? „Ik ben nog zo fris als een hoentje. Ik ga vandaag gewoon door, ik hoef niet naar bed. Ik ben wel wat gewend.”
-
INTERVIEW 8
Naam? Maurits den Besten (14) uit Woerden.
Klas? Assistent opleiding.
Hoeveel geld opgehaald? „Zo’n 53 euro. Bij mijn moeder en wat andere familie.”
Lessenmarathon? „Het is echt wat anders. En je hebt een dag vrij erna. Dat is ook leuk.”
Meeste zin in? „Koken en gym. Beter dan gewone lessen. Ik wil graag echt iets doen met mijn handen.”
Tactiek om wakker te blijven? „Beetje druk doen. En stiekem ook wat energydrank.”
20.30 uur? „Vrolijk. En helemaal fit.”
23.30 uur? „Met mij gaat het goed. Er was wat voorgevallen, daardoor was de sfeer even iets minder in de klas.”
03.00 uur? „Gaat wel iets minder goed dan straks. Vooral de leraren zijn chagrijniger geworden.”
06.00 uur? „Ideaal dat we met gym afsluiten. Afgelopen uren was het verschrikkelijk.”
----
INTERVIEW 9
Naam? Jessica Oosterwijk (15) uit Delft.
Klas? Pro 3.
Hoeveel geld opgehaald? „65 euro. Ik heb wat familie opgebeld en gevraagd of ze de actie wilden sponsoren.”
Lessenmarathon? „De gezelligheid. En dat je het voor een goed doel bezig bent.”
Meeste zin in? „In alles eigenlijk wel. Niet speciaal in één vak.”
Tactiek om wakker te blijven? „Geen. Ik ga het gewoon doen.”
20.30 uur? „Het is al donker buiten, maar ik maak het nog goed.”
23.30 uur? „Ik merk nog niets van vermoeidheid.”
03.00 uur? „Al een stuk vermoeider. Als je stil zit, is het zwaar. Soms word je ook een beetje hyper van alles.”
06.00 uur? „Ik zit er nu echt helemaal doorheen. Zou eigenlijk best al naar huis willen.”
-
Nog niet alle foto’s zijn bij het artikel gevoegd. Een moment geduld.