Op vier dagdelen waren er activiteiten, op 10, 13, 17 en 21 oktober.
Gevulde eitjes
Iedereen had een eigen taak vertelt, Deborah Bustraan (16) uit Middelburg over de ouderenmiddag die haar klas organiseerde. Daarvoor was de klas in groepjes verdeeld. "Een groepje zorgde voor de beweging, een ander voor de muziek, een derde voor de bingo, en mijn groepje voor de high-tea."
Deborah maakte met haar groepje gevulde eitjes, worstenbroodjes, wraps en nog veel meer klaar voor de ouderen. "Ik vond het heel leuk om de high-tea te organiseren en daarmee de ouderen te verwennen met wat lekkere hapjes. Ze genoten er erg van. We hadden de hapjes op etageres gezet. Voor iedere tafel één etagere. De ouderen vonden dat het er leuk en verzorgd uit zag. Ze zeiden dat we er maar veel werk van hadden gemaakt."
Hapjes en een spel
Ook Henrike den Braber (15) uit Krabbendijke is in de weer geweest met het maken van hapjes voor ouderen. "De recepten heb ik zelf opgezocht. Samen met mijn vriendin heb ik boodschappen gehaald. Het was erg leuk om de hapjes te maken. En de ouderen reageerden positief."
Tijdens de ochtend konden de ouderen een spel doen, vertelt Henrike. "Iemand tekende iets op een bord, de ouderen moesten raden wat."
Bloemschikken
Cornelia Poortvliet (15) uit Kruiningen en Alinda de Goffau (16) uit 's Gravenpolder kwamen op het idee om te gaan bloemschikken. "Vooraf hebben we gekeken wat voor ideeën voor activiteiten met de ouderen leuk zouden zijn en wat er kon binnen ons budget. We kochten al twee weken van te voren de benodigdheden. Twee dagen voor de activiteit haalden ze de bloemen. Het was leuk om te doen en we hebben er veel van geleerd. We waren echt in de praktijk bezig."
Volgens Cornelia en Alinda werkten de ouderen "heel enthousiast" aan het bloemstukje. "Ze eindigden met een mooi resultaat. Het is mooi om de ouderen zo te zien genieten. Je zag dat ze het naar hun zin hadden."
Vormpjes
Koekjes bakken. Dat zullen ouderen wel heel leuk vinden, bedacht het groepje van Annemarie Huissen (17) uit Baarland. "Het deeg hadden we vooraf al gemaakt. Zodat de ouderen alleen maar de vormpjes hoeven te maken, anders zou het te lang duren. Een andere groep van de klas moest namelijk het tweede deel van de middag organiseren. Zij gingen liedjes zingen."
Volgens Annemarie genoten de ouderen inderdaad van het bakken van de koekjes. "Enkele ouderen hadden het nog nooit gedaan.
Goede zaak
Henrike vindt het een goede zaak dat ze activiteiten voor ouderen hebben georganiseerd. "Aangezien ouderen vaak eenzaam zijn en ze op deze manier hun sociale contacten hebben." Deborah is het met haar eens. "Ik vind het belangrijk, omdat ze dan in contact komen met jongeren. Ze kunnen dan zien wat we allemaal doen op school." Annemarie: "De meeste ouderen zijn eenzaam. Omdat wij nu zoiets organiseren, komen ze een beetje uit hun isolement. Ze waren allemaal erg enthousiast."
Leerervaring
De activiteiten voor de ouderen hebben ook een andere kant. Leerlingen kunnen veel leren van de ouderen, aldus teamleider Zorg en Welzijn Johnny Lukasse van het Calvijn College locatie Kerkpolder. "We vinden het belangrijk dat onze leerlingen kennismaken met de verschillende doelgroepen in de sector Zorg en Welzijn. Ook willen we als school zichtbaar zijn in de samenleving. In dit project doen onze leerlingen realistische leerervaringen op. Het is dus niet alleen leuk en gezellig, maar er is dus meer. De concrete leerervaringen zouden ze tijdens de les niet kunnen opdoen. Noemt het een vorm van maatschappelijk verantwoord onderwijs."
Wil jij het beste van Puntuit voortaan automatisch op je smartphone ontvangen? Vanaf nu kan dat door je aan te melden bij de redactie via WhatsApp. Puntuit voegt je dan toe aan een lijst, waarna je per dag maximaal één artikel –eentje die je gelezen moet hebben– krijgt toegestuurd.