De debatwedstrijd voor reformatorische jongeren werd voor de derde keer georganiseerd. Dit keer kruisten de finalisten de degens over een stelling die aansloot bij de actualiteit: „Nederland moet mensen met een sterk afwijkende cultuur geen permanente verblijfsvergunning geven.”

De leerlingen van het Calvijn College moesten de stelling verdedigen, de Rotterdammers moesten die juist weerleggen. Na een spannende strijd wees de jury de Zeeuwen als winnaar aan. Het Goese team betoogde dat de komst van vluchtelingen de Nederlandse normen en waarden onder druk zou zetten, een opvatting waar de debaters van Guido de Brès (Wartburg College) tegenover stelden dat mensen met een afwijkende cultuur de samenleving juist kunnen verrijken.

De prijs voor de beste spreker ging ook naar het Calvijn College. Mark Joosse uit ’s-Heer Hendrikskinderen, 6 vwo-leerling, had zich volgens de jury de vaardigste debater van alle ruim vijftig wedstrijddeelnemers betoond. De 16-jarige zei achteraf „ontzettend blij” te zijn. „Tegelijkertijd vraag ik me af: waarom ik? Want al mijn teamleden deden enorm hun best”, vertelde hij. Joosse vindt debatteren „een leuke hobby.” „Het is aardig om je in te leven in een standpunt en dat standpunt enthousiast uit te dragen, dat kan dus ook een opvatting zijn waarmee je het persoonlijk niet eens bent. Ik zie dat niet als een bezwaar, maar juist als een mogelijkheid waarvan je kunt leren.”

In totaal negen teams van reformatorische middelbare scholen uit heel Nederland wierpen zich tijdens De Rede in de strijd. De meeste kandidaten zitten in de bovenbouw van havo of vwo. De Reformatorische Debatcompetitie, zoals de wedstrijd voluit heet, is opgezet door Marten van der Maas en Leander Tramper, twee 17-jarige vwo-leerlingen van het Calvijn College die niets liever doen dan af en toe een stevig potje debatteren. „We organiseren dit helemaal op persoonlijke titel”, legt Marten uit. „Maar dit is misschien wel de laatste editie, tenzij anderen het overnemen”, vult Leander aan. „We zitten allebei in de eindexamenklas.”

„In een goed debat draait het erom dat je de tegenstander op het juiste moment met een standpunt of argument overtuigt”, vertelt Marten. „In deze wedstrijd krijg je dat op een ontspannen manier onder de knie. De kandidaten doen ervaring op waar ze veel aan hebben.”
Het winnende team kreeg gisteren een bokaal. Beide finalisten krijgen bovendien een rondleiding in de Tweede Kamer.