Een winkelier die je onheus behandelt of een collega die je de voet dwars zet. Gevoelens van irritatie, frustratie en boosheid kunnen op allerlei manieren de kop opsteken. Nederlanders delen die emoties op grote schaal met elkaar. Drs. Inge Wetzer deed er onderzoek naar. „Soms is het beter je gevoelens even voor je te houden.”

Sociaal psychologe drs. Inge Wetzer richtte zich tijdens haar promotieonderzoek ”Laten we erover praten” vooral op het delen van klein leed. „Het delen van m’n ervaringen met mensen die me begrepen, deed mij ontzettend goed.”

Met wie kan iemand zijn emoties het beste delen?
„Als het gaat om boosheid, frustratie en irritatie blijkt het het meest effectief om die gevoelens te bespreken met de veroorzaker ervan. Dat geeft meer opluchting en tevredenheid dan wanneer je het met een derde deelt. De belangrijkste reden daarvan is het gevoel dat je voor jezelf bent opgekomen. Dat heeft een positief effect, ongeacht de reactie van de persoon om wie het gaat.”

Welk advies hebt u voor mensen als ze reageren op de emoties van een ander?
„Wil je een goede vriend zijn, dan moet je je inleven in de vraag waarom iemand zijn emoties met je deelt. Als de ander ergens boos over is, moet je de zaak niet relativeren, maar hem juist in zijn boosheid bevestigen. Dat helpt hem het meest. Heeft iemand spijt over iets wat hij heeft gedaan, dan is het beter hem daarin niet te bevestigen, maar de kwestie juist te relativeren. Vraag je steeds af welke reactie het meest passend is.”

Lees het hele artikel vandaag in de bijlage Mensen van het Reformatorisch Dagblad.