UTRECHT - Je kunt gewoon huilen, want niemand die het hoort of ziet. Nog een voordeel: je kunt langer nadenken. Steeds meer kinderen ontdekken de voordelen van het chatten met hulpverleners van de Kindertelefoon. De digitale hulpverlening vervangt het ouderwetse bellen.
Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de kindertelefoon. Sinds 2003 biedt de Kindertelefoon -naast bellen- de mogelijkheid om over problemen te chatten.
Het zijn vooral de wat oudere kinderen die chatten: gemiddeld 13,8 jaar. De 12-jarige kinderen geven de voorkeur aan telefoneren. Vaak zijn problemen ernstiger als kinderen kiezen voor chatten in plaats van bellen.
Veel kinderen kiezen er bewust voor via de chat over hun problemen te praten. Ze hebben dan meer rust en privacy . Ook geven kinderen aan langer over dingen te kunnen nadenken bij het chatten. Bovendien vinden ze het vaak vervelend aan de telefoon steeds te huilen.
Meisjes gebruiken meestal de telefoon. Ook bij het chatten zijn zij in de meerderheid. De problemen die de kinderen bespreken gaan over relaties en over de thuissituatie. Via de chat durven de kinderen eerder problemen te bespreken dan door te bellen. Met name tussen 16.00 uur en 17.00 uur wordt er gechat.
De Kindertelefoon bekijkt na dit onderzoek of het mogelijk is de chaturen uit te breiden van tien naar 42 per week.