RIJSWIJK – Vier bezorgde Nederlanders beginnen donderdag een campagne om Nederland „veiliger, beter, leefbaarder en perspectiefvoller" te maken. Verschillende maatschappelijke organisaties, waaronder VluchtelingenWerk, Novib, het Nederlandse Rode Kruis, de Nederlandse Moslimraad en de vakbonden CNV en FNV staan positief tegenover het initiatief of hebben hun steun uitgesproken.
Dat zei een woordvoerster van de campagne "Nederland. Niet kapot te krijgen". woensdag. De aanleiding is de moord op filmmaker Theo van Gogh en de onrust die daarop in Nederland ontstond. De campagne, die begint met een paginagrote advertentie, is bedoeld om „iedereen ertoe te bewegen zelf iets te veranderen in de manier waarop we met elkaar omgaan." Dat staat te lezen op de bijbehorende website (www.nederlandnietkapottekrijgen.nl).
Wie de initiatiefnemers zijn, wilde de woordvoerster nog niet zeggen. De namen van deze „gewone Nederlanders", die werkzaam zijn in allerlei branches, doen er volgens haar niet toe, het gaat om de campagne. De initiatiefnemers menen dat er grote behoefte is aan nieuwe inspiratie „die niet alleen mensen bindt, maar ook uitdaagt om zelf initiatieven te nemen" om iets te doen aan de eigen leefomgeving.
De campagne duurt volgens de woordvoerster tot bevrijdingsdag 5 mei. Maar de organisatoren hopen dat de initiatieven daarna gewoon doorgaan. Enkele bekende Nederlanders, onder wie presentator Sjors Fröhlich en CNV–voorzitter Doekle Terpstra, werken aan de campagne mee.