Het onbekende vliegtuig vloog in tegenovergestelde richting van vlucht MH370, die op weg was naar Peking. Het toestel zou dan een scherpe bocht naar het westen hebben moeten maken. Tussen de verdwijning van de vlucht en het onbekende signaal zaten zes minuten. De luchtmacht raakte het signaal van het onbekende vliegtuig ook weer kwijt.
Ook op de Maldiven is wellicht een spoor van de Boeing 777 gezien, meldde een lokale krant. Eilandbewoners claimen enkele uren na de verdwijning een „laagvliegende witte jumbojet met rode strepen” te hebben gezien. Toestellen van Malaysia Airlines hebben zulke kleuren.
Sinds de verdwijning van de Boeing elf dagen geleden duiken steeds nieuwe speculaties op, de een waarschijnlijker dan de ander. De BBC stelde een lijst samen van tien theorieën van deskundigen.
1. Het toestel landde op de Andamanen, een eilandengroep in de Golf van Bengalen. Het vliegtuig zou op een van de 534 onbewoonde eilanden kunnen staan. Een landing op het strand van een van de eilanden zou echter zeer moeilijk zijn.
2. De Boeing vloog naar het zuiden, waar hij minder snel door radar gedetecteerd wordt. Wellicht raakte de kerosine op en is het vliegtuig neergestort.
3/4/5. Terroristen brachten het toestel naar afgelegen gebied in Pakistan, Kazachstan of de Taklamanwoestijn in China. Dan zou het ongezien door meerdere luchtruimen zijn gevlogen.
6. Door problemen probeerde de piloot op het Maleisische eiland Langkawi te landen, omdat de hoofdstad Kuala Lumpur te ver weg was. Vervolgens zou het toestel zijn neergestort. Dit strookt echter niet met het feit dat de communicatieapparatuur bewust lijkt te zijn uitgezet.
7. De Boeing 777 vloog in de schaduw van een ander toestel en bleef onopgemerkt totdat hij ergens landde of neerstortte.
8. Een handgemeen tussen piloot en kaper of kapers. Onenigheid in de cockpit zou kunnen verklaren waarom het toestel eerst veel te hoog en later erg laag vloog.
9. Alle inzittenden zijn omgekomen nadat de cabinedruk op extreme hoogte wegviel. Zuurstofmaskers werken maar vijftien tot twintig minuten. Het toestel vloog mogelijk verder op de automatische piloot, totdat het zonder kerosine neerstortte. Een eventuele kaper zou ook extra zuurstof bij zich kunnen hebben.
10. Het toestel is veilig geland, verstopt en wordt aangepast en opnieuw gebruikt voor een terroristische aanval. De uitvoering van een dergelijk plan is ontzettend lastig, zo niet onmogelijk. Enkele luchtvaartdeskundigen vinden dat deze theorie echter extra onderzoek verdient, aangezien waarschijnlijkere situaties (zoals een ‘gewoon’ ongeluk) allang meer aanwijzingen hadden moeten opleveren.