In de wagons van de verongelukte treinen liggen vermoedelijk geen lichamen meer, maar mogelijk nog wel onder de rijtuigen.Het dodental van de ramp, waarbij twee treinen op elkaar knalden, ligt vooralsnog op achttien.Waarschijnlijk raakten ongeveer 160 mensen gewond, van wie elf tot twintig ernstig.

Belgische machinisten in Wallonië en Leuven zijn dinsdag in staking gegaan omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd zijn om te werken. Daardoor, en ook doordat een deel van het spoor nog niet is vrijgegeven na de ramp, is het treinverkeer in België ernstig ontregeld, vooral in Wallonië.

De Belgische justitie is druk bezig met het onderzoek naar de toedracht van de ramp in Buizingen, een deelgemeente van Halle. Zo wordt er gezocht naar de zwarte dozen van de twee treinen. De meest waarschijnlijke oorzaak is dat een van de treinbestuurders een rood signaal heeft genegeerd.

In Belgische kranten is dinsdag scherp uitgehaald naar de autoriteiten en de spoorwegmaatschappij NMBS, omdat zij hebben nagelaten het spoor beter te beveiligen. Na een treinramp in 2001 bij Pécrot, waarbij acht mensen omkwamen, zou er een systeem komen waardoor treinen automatisch vaart minderen, als een bestuurder een rood licht negeert. Maar dat beveiligingssysteem is nog lang niet overal ingevoerd. „Niets geleerd uit vorige ramp", kopte Het Laatste Nieuws dinsdag. Andere kranten openden hun voorpagina met soortgelijke conclusies.

tekst en beeld ANP