Schettino, die het schip richting het rif stuurde, is aangeklaagd voor dood door schuld, het veroorzaken van schipbreuk en het verlaten van het schip voordat alle andere opvarenden van boord waren. In totaal verloren 32 mensen het leven.
Schettino zei maandag dat hij de stuurman opdracht gaf bij te sturen naar links toen het schip te dicht bij de kust kwam, maar dat de man te langzaam reageerde en uiteindelijk het roer naar rechts omgooide. ‘In mijn ervaring’ zou er geen ongeluk zijn gebeurd als de stuurman tijdig de juiste manoeuvre had uitgevoerd, aldus Schettino.
Onderzoekers hebben eerder gezegd dat de taalbarrière tussen Schettino en zijn Indiase stuurman een rol kan hebben gespeeld. Een Italiaanse admiraal getuigde maandag dat de stuurman inderdaad te langzaam en verkeerd handelde, maar dat dat uiteindelijk geen verschil maakte. „De stuurman voerde de manoeuvre dertien seconden te laat uit, maar het ongeluk zou sowieso zijn gebeurd”, aldus admiraal Giuseppe Cavo Dragone.
De stuurman, Jacob Rusli Bin, en vier anderen hebben een schikking getroffen met de Italiaanse autoriteiten. Bin is schuldig bevonden aan dood door schuld en het veroorzaken van de schipbreuk en veroordeeld tot een jaar en acht maanden cel. Vanwege een Italiaanse wet die drie jaar van celstraffen afhaalt om overbevolking in gevangenissen tegen te gaan zal de stuurman waarschijnlijk niet in de cel belanden.
De lage straffen hebben kwaad bloed gezet bij sommigen, en een aanklager in Florence heeft maandag officieel protest aangetekend tegen de schikkingen. De klacht wordt op een later moment in behandeling genomen door de hoogste rechtbank van het land.