In geen enkele deelstaat hebben uitslagen van VerA die wijzen op leerachterstanden, geleid tot de inzet van meer leerkrachten, zegt voorzitster Marlis Tepe van de grootste lerarenbond GEW deze week in Duitse media. Ook krijgen leerkrachten geen bijscholing. Onafhankelijke onderzoekers hebben de kwaliteitsverbeteringen die het gevolg zouden zijn van de VerA-testen, ook nooit onderschreven, betoogt ze. Volgens een onderzoek van de GEW ziet 70 procent van de leraren geen nut in de dure en tijdrovende toetsen.

De nadruk van VerA op taal en rekenen is onderwijsbond VBE een doorn in het oog. „VerA perkt de onderwijs- en pedagogische opdracht van de school op ontoelaatbare wijze in en het verhult de schoolprestaties.” Ook de VBE constateert dat er geen extra middelen worden vrijgemaakt als blijkt dat scholieren de toetsen niet goed hebben gemaakt. Maar VerA kost de leerkracht wel tijd die beter besteed had kunnen worden aan schoolwerk en verbetering van het onderwijs, aldus voorman Udo Beckmann.

Inhoudelijk hebben leraren ook heel wat aan te merken op de toetsen. Zo zijn antwoorden goed of fout zonder dat er aandacht is voor de manier waarop kinderen tot hun antwoord komen, zegt Tepe. GEW-onderzoek onder de eigen achterban wijst uit dat slechts 22 procent van de leraren de toetsuitkomsten zal meenemen in hun onderwijs.