De organisatie was in handen van negentien leerlingen die in vwo 5 van het Wartburg College in Rotterdam het vak management en organisatie kozen. Het diner is inmiddels traditie geworden op locatie Guido de Brès, volgens Harmen. „De buurtbewoners kijken er elk jaar naar uit.” Wie er precies welkom zijn? „Dicht bij de school staat een aantal flats. In totaal wonen daar zo’n 300 mensen, die allemaal uitgenodigd worden. Maar van vorig jaar wisten we al dat er ongeveer zo’n tachtig, negentig mensen zouden komen.”

Gratis

Het doel van de avond was onder meer zorgen voor een ontmoeting tussen de buurt en de school. Er kwamen vooral oudere mensen op af. „Tussen de zestig en de negentig jaar”, schat Harmen. „En vaak alleenstaand. Met dit diner proberen wij ervoor te zorgen dat zij ook een fijne Kerst hebben.”

Wat houdt zo’n fijne Kerst in? „Het is bijzonder voor deze mensen om ergens uitgenodigd te worden waar ze gratis kunnen eten en elkaar ontmoeten. Tijdens deze avond staat ook de kerstboodschap centraal.”

Het Bijbelgedeelte over de geboorte van Jezus werd gelezen, een docent werd gevraagd een kerstverhaal te vertellen. Ook werd er aan het eind van de avond gezongen. Harmen: „Er was een aantal christelijke mensen, maar de meesten hadden een andere achtergrond. Ik vond het heel mooi om te zien dat ze toch positief meededen. Iedereen zong het ”Ere zij God”.”

Bediening

Naar de avond was vier weken toegewerkt, zegt Harmen. „En dan begonnen we eigenlijk nog te laat.” De financiën waren in handen van de docent, maar verder hadden de leerlingen overal zelf de verantwoordelijk voor. De locatie stond vast: de aula van de school. „Makkelijk en goedkoop”, licht Harmen toe. De rest moest nog geregeld worden: gasten, sponsoren, het diner. „Er was nog veel meer kleiner regelwerk”, zegt Harmen. „Zoals het decoreren van de ruimte.”

De leerlingen waren opgedeeld in verschillende groepen. Harmen zorgde met Dick, Corné en Jelle voor de pr. Deze commissie maakte bijvoorbeeld een website waarop gasten zich konden aanmelden en sponsoren zich presenteerden. Andere groepjes hielden zich bijvoorbeeld bezig met het benaderen van sponsoren, het versturen van uitnodigingen of hadden de algehele leiding over de avond.

Roken

Net voordat de gasten arriveerden, aten de leerlingen ook iets op school. Bewust van tevoren, omdat ze tijdens het diner de bediening op zich namen en dus geen tijd zouden hebben om iets te eten. „We hebben ervoor gekozen om het eten via een cateraar te regelen. Hij bracht alles op school; wij deelden het uit.”

Tussen de verschillende gangen en de drankjes door hadden de leerlingen nog genoeg tijd om met hun gasten te praten. Harmen: „Buiten stonden er een paar te roken. Ik rook zelf ook, en dan maak je al snel een praatje.” Waarover? „Ze hadden het bijvoorbeeld over hun jeugd. En dat hun school vroeger lang niet zo mooi was als die van ons is.”

Harmen denkt even na over het hoogtepunt van de avond. „Iets concreets kan ik niet noemen. Maar je werkt er met elkaar naartoe, naar dit diner. Als dan alles goed verloopt en iedereen enthousiast is, is dat je beloning. Heel gaaf.”