VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot denkt zo de onnodige opstoppingen op de snelwegen door langzaam inhalen te voorkomen en bovendien de verkeersveiligheid te vergroten. Volgens Aptroot is een op de vijf ongelukken met vrachtwagens het gevolg van een inhaalmanoeuvre.

In Nederland geldt op ongeveer de helft van de snelwegen een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dat zijn alleen tweebaanssnelwegen. Bij een groot deel daarvan is het verbod alleen verbonden aan de ochtend- en avondspits. Onderzoek leerde Rijkswaterstaat eerder dat inhaalverboden op snelwegen met meer dan twee rijstroken niet werken.

De VVD wil de minimumsnelheid terug, die in 1991 werd afgeschaft. „De vaart blijft er op die manier in op de rechterrijstrook”, aldus Aptroot. Vrachtwagenchauffeurs hoeven volgens hem dan niet te vrezen dat ze achter een „trage zondagsrijder” moeten blijven hangen. Nu geldt alleen de regel dat een voertuig 60 kilometer per uur moet kunnen rijden om de snelweg op te mogen.