Vrijdag startte de eerste trainingsessie van de Masterclass Junior Accountmanager. Het resultaat van samenwerking tussen het bedrijfsleven (MisterSales) en het Hoornbeeck College in Kampen: Sales Academy.

Van Dijk geeft voor het eerst les aan jongeren. Maar dat is niet te merken. Hij boeit. Aandachtig luisteren zestien studenten naar de gepensioneerde verkoper. Smeuïge anekdotes leuken zijn verhaal op. De kwinkslagen zijn niet van de lucht. Al met al zit de sfeer er goed in.

Vanaf het begin hamert Van Dijk er op: een verkoper moet zorgen voor een klik met de klant. „Contact staat op nummer 1. Het product op nummer 2.”

Hoe je in contact komt? Je moet eigenlijk een kameleon zijn, betoogt Van Dijk. „Dat betekent niet dat je je christelijke principes moet verloochenen, maar je moet je aanpassen aan de klant. Dat betekent dat je je stropdas soms thuis kunt laten. Geef een klant uit de Amsterdamse wijk de Jordaan gerust een klap op z’n kop, dat vindt-ie prima. Ergens anders moet je juist beleefd zijn.”

Van Dijk vertelt ook over de deugden van een verkoper. Zoals oprechtheid. „Wees oprecht in je relaties. Dat is het fundament.” Of humor. „Humor en plezier zetten in de sales de deur op een kier.” Inlevend vermogen is ook een deugd. „Belangstelling, de sleutel naar het hart van de klant.”

Wat ook goed werkt is de emoties van de klant bewerken, doceert Van Dijk. „Dat zie je vooral in kledingwinkels. „Ooh... wat staat dat je goed”, zegt zo’n verkoopster dan. Vervolgens zijn alle vrouwen om. Ja, zo werkt dat.” Een lachsalvo klinkt.

De voorbereiding van een verkoper is van belang, aldus Van Dijk „Ik kreeg eens een sollicitant over de vloer. Hij zag er niet uit en stonk aan alle kanten. Z’n nagels waren helemaal zwart. Hij had in de tuin gewerkt, vertelde hij. Tja... Dan hoor je niet in dit vak.” Met de presentatie moet het gewoon op orde zijn. „Poets je tanden!”

Ondanks alles waar je op moet letten als verkoper, één troost voor de studenten: „Verkopers worden niet geboren. Je kunt het vak leren, maar dat moet je dan wel willen.”

-

“Ik ben een relatiemens”

Henrik van Dorp (21) uit Kampen volgt de mbo-opleiding voor junior accountmanager (moeilijk woord voor verkoper) aan het Hoornbeeck College.

Waarom volg je deze masterclass?

„Ik werk al een paar jaar bij bouwmarkt Praxis, maar ik mis daar het opbouwen van een relatie met de klant.”

Wat biedt de cursus jou?

„Een stukje verdieping. Je leert verkooptechnieken, de kneepjes van het vak.”

Hoe vond je de eerste sessie?

„Heel interessant! Van iedereen leer je weer wat anders over het vak van verkoper.”

Wat viel je op?

„Dat je een probleem van een klant met een grap kunt weglachen om vervolgens met een goede oplossing te komen. Iets dergelijks had ik van de week nog bij de Praxis met iemand die ontevreden was over een pot verf.”

Wat doe je over vijf jaar?

„Ik ben heel erg een relatiemens. Het sociale aspect, dat je ook lief en leed deelt met de klant, spreekt me aan. Naast verkopen lijkt ondernemen me wel wat. Het maakt me niet uit in welke branche. Je moet natuurlijk wel wat hebben met het product dat je verkoopt.”


-

“Boodschap met meerwaarde”

Van Dijk, oud-directeur van Exclusiva BV, leverancier van schoonmaakproducten.

Is enthousiasme een voorwaarde voor een verkoper?

„Daar zeg ik volmondig ja op. Maar ze kunnen het allemaal leren. Zelfs de schuchtere jongelui.”

Wat is de meerwaarde van de masterclass door MisterSales?

„De theorie en de praktijk tonen verschillen. Dat probeer ik te vertellen. Ik heb een jarenlange ervaring als verkoper. Hoe kom je door een dichte deur bij een klant? Daar hebben we tips en trucs voor.”

Wat is het belangrijkste voor een verkoper?

„Je moet een boodschap met meerwaarde hebben. Verkopen is het bieden van voordeel.”