Waarom coördineert Nederland het onderzoek naar de vliegramp?

Nederland heeft op verzoek van Oekraïne de leiding gekregen. Andere landen zijn hier echter ook bij betrokken. Zo heeft Australië (27 slachtoffers) onder meer een transportvliegtuig ingezet voor het vervoeren van de lichamen van Oekraïne naar Nederland. Ook de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart ICAO heeft een rol.

Waarom zijn de lichamen van de slachtoffers niet allemaal tegelijk naar Nederland gebracht?

Deskundigen maken in Charkov de lichamen gereed voor vertrek, zodat in Nederland zo goed mogelijk begonnen kan worden met het identificatieproces. Dit proces kost veel tijd. Onder meer vanwege de beperkte mankracht in Oekraïne en omdat het werk op een waardige manier moet gebeuren. Vandaar dat er voor is gekozen om met meerdere vluchten de lichamen naar Nederland te transporteren.

Is het niet onlogisch dat ook buitenlanders naar Nederland zijn vervoerd?

Er is nog niemand geïdentificeerd. In Oekraïne konden de kisten dus nog niet worden geselecteerd op nationaliteit. Daarom hebben de getroffen landen unaniem bepaald dat alle lichamen van Oekraïne naar Nederland moeten worden gebracht. In een kazerne in Hilversum wordt uitgezocht wie wie is.

Wanneer komt er helderheid over wie in welke kist ligt?

Als zaterdag op Eindhoven Airport de laatste vlucht arriveert, zijn er zo’n 200 kisten naar Nederland gevlogen. Sommige bevatten meer dan één lichaam of resten daarvan. Pas als het identificatieproces is afgerond, kan met zekerheid worden gezegd wie wie is en van hoeveel mensen restanten zijn teruggevonden.

Dus nog niet alle lichamen zijn geborgen?

Volgens de rebellen liggen op de ramplek nog zestien lichamen. Het is niet duidelijk of dit aantal klopt. Wel zijn op de plaats van de crash resten achtergebleven.

Wanneer worden de lichamen teruggeven aan de nabestaanden?

Identificatie gebeurt op basis van vingerafdrukken, gebitsstatus of DNA, of een combinatie van deze drie methoden. Forensisch deskundigen proberen te achterhalen of deze informatie overeen komt met materiaal van het slachtoffer vóór het overlijden. Een eventuele match wordt direct aan de nabestaanden gemeld, waarna de lichamen in principe snel kunnen worden vrijgegeven. Identificatie kan soms snel, maar kan ook weken of zelfs maanden duren.

Wat gebeurt er met de spullen van de slachtoffers?

Voor zover niet meegeroofd, bevinden de bezittingen van de slachtoffers zich nog op de rampplek. Journalisten hebben gezien dat de separatisten spullen als gsm’s, portemonnees en camera’s van de passagiers hebben geplunderd. Enkele nabestaanden hebben laten weten dat de telefoons van hun geliefden werden opgenomen door Oost-Europeanen. Eén nabestaande heeft gezegd een creditcard van een omgekomen familielid te hebben geblokkeerd toen bleek dat deze na de crash werd gebruikt. Verder zijn er beelden van een separatist die de trouwring van de hand van een slachtoffer afhaalt. Het staat dus wel vast dat niet alle persoonlijke bezittingen uiteindelijk bij de nabestaanden terecht zullen komen.

Wanneer is het onderzoek naar de ramp klaar?

Mogelijk vertrekt er binnenkort een VN-missie naar de rampplek om ervoor te zorgen dat onderzoekers veilig kunnen werken. Het is echter zeer de vraag of de separatisten hiermee instemmen. Voorlopig lijkt het erop dat er nog vele open einden blijven.