In de hal van het ROC Friese Poort in Sneek staan een paar jongeren te kijken bij de simulator van TeamAlert. Deze jongerenorganisatie trekt sinds maandag door het land om jongeren op roc’s bewust te maken van de gevaren in het verkeer. Want als je op een scooter rijdt, zit een ongeluk in een klein hoekje.

Dat blijkt ook op de simulator. De 17-jarige Ciska uit Blauwhuis is voor vijf minuten pizzakoerier en moet zo snel én zo veilig mogelijk haar lading bezorgen. Eerst is ze nog wat onzeker, maar even later zit de vaart er goed in. Zo goed, dat ze nog maar amper een aanrijding kan voorkomen met een afremmende fietser. Een halve minuut later scheurt ze met volle vaart over een vluchtheuvel.

Het puntenaantal –dat de computer na elke rit geeft– valt niet hoog uit: 5,3. Vooral op verkeersregels en observatie scoort Ciska slecht. „Ik reed steeds te hard.” Voertuigbeheersing is wel dik in orde, met een 8. „Op onze boerderij rijd ik ook weleens scooter. Maar in het weiland kom je geen fietsers tegen, hè...” Om er toch wel trots op te laten volgen: „Ik had net wel 8 euro aan fooi, omdat alle pizza’s op tijd bezorgd waren.”

Uitdaging

Amber de Bruin (23) van Team­Alert nodigt een paar jongens uit om ook mee te doen. De meesten gaan de uitdaging aan, zeker als ze horen dat ze een helm kunnen winnen. Ook een verzorgingsset voor de scooter ligt in het verschiet als je de dagwinnaar bent met de meeste punten.

„Verkeersveiligheid heeft al snel te maken met het waarschuwende vingertje”, legt Amber uit. „Daarom proberen we jongeren op een leuke manier bewust te maken van hun gedrag in het verkeer.” Juist met scooters gebeuren er veel ongevallen. Reden temeer om er aandacht aan te besteden, vindt Amber. „Als je ziet dat er jaarlijks zo’n honderd jongeren sterven na een ongeval in het verkeer, dan willen we daar graag iets aan doen. Wij zijn zelf ook jong, en van leeftijdsgenoten nemen jongeren eerder iets aan dan van ouderen.”

Omvallen

Luke (16) uit Woudsend neemt plaats. Hij spurt weg en ziet bij een paar geparkeerde auto’s een voetganger over het hoofd. De waarschuwing van zijn mede­student helpt niet meer en hij gaat dwars door de virtuele persoon heen. „Wel vreemd dat je dan gewoon door kunt rijden”, is zijn nuchtere constatering achteraf. „Ik dacht dat-ie zou omvallen.”

Dat Luke niet voor een helm in aanmerking komt, is wel duidelijk. Hij haalt zijn schouders op. „Het rijden voelde erg onnatuurlijk en ik had geen idee hoe hard ik reed. Steeds te hard, blijkt nu. In het echt is scooter rijden lang zo moeilijk niet.”

De jonge Fries heeft zijn eerste twee theorielessen gehad voor zijn scooterrijbewijs. Na het examen volgen over een paar maanden nog wat praktijklessen. Deze gratis simulatorles heeft hij in ieder geval binnen, al zal het echte werk flink wat meer concentratie vragen.

-

Asociaal gedrag

Het meest voorkomende asociale gedrag op de scooter is:

-geen voorrang verlenen;

-te hard rijden;

-overal tussendoor rijden;

-niet uitkijken en geen rekening houden met anderen;

-vol gas de stoep op rijden;

-geluids- en stankoverlast door te hard rijden op opgevoerde scooters.

Bron: TeamAlert.


-

Feiten over scooters

-Scooters beslaan slechts 1 procent van alle voertuigen in Nederland, maar nemen 10 procent van alle verkeersdoden en 20 procent van alle ziekenhuisgewonden voor hun rekening.

-Als je een helm op de juiste manier draagt, neemt de kans op ernstig hoofdletsel bij een ongeval met 69 procent af. De kans op een dodelijk ongeval is 42 procent kleiner.

-De kans op een ongeval met letsel is op een scooter 50 procent groter dan in een auto.

Bron: TeamAlert.