Dat blijkt uit cijfers die brancheorganisatie SSI maandag verstrekte. De omzet kwam, door hogere prijzen, wel hoger uit. Die van sigaretten nam met 0,4 procent toe tot ruim 3 miljard euro en die van shag met 4,7 procent tot bijna 1,1 miljard euro.
Volgens de Stichting Sigarettenindustrie (SSI) zijn Nederlanders door hogere prijzen en het rookverbod misschien wel wat minder gaan roken. „Maar zeker geen 10 procent."
Uit onderzoek van de branche blijkt dat 5 procent van de Nederlandse consumenten 'illegale' sigaretten of shag rookt. „Dat wil zeggen niet in Nederland gekocht en dat gaat voornamelijk om sigaretten." De prijs van sigaretten varieert nogal in Europa. „Hoe zuidelijker en oostelijker hoe goedkoper."
De marges in de branche, in de hele keten van producent tot tabakszaak, komen steeds verder onder druk te staan. „Dat is evident", aldus de woordvoerder.
In 2008 kreeg de sigarettenindustrie te maken met de grootste accijnsverhoging ooit. „Als je een accijnsverhoging overweegt, doe dat dan in drie kleine stapjes, in plaats van in één keer zo'n grote", bepleit de SSI.
Ook de tabaksdetailhandel merkt de gevolgen van de dure rookwaar. „Je ziet dan ook dat de merkentrouw minder is geworden", aldus een woordvoerder van de overkoepelde NSO. „De merken kunnen alleen nog op prijs concurreren. Reclame maken mag niet meer. Dus komt elke producent met een goedkoper merk." Goedkopere merken zijn L&M, PallMall, JPS en Winston. „Dat scheelt zo'n 60 cent per pakje."
tekst en beeld ANP